Udostępnij

Dzieci oddychające zanieczyszczonym powietrzem są narażone na osłabienie pamięci roboczej

12.10.2018

Dzieci oddychające zanieczyszczonym powietrzem w drodze do szkoły narażone są na osłabienie pamięci roboczej i wolniejszy rozwój funkcji poznawczych. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez naukowców z Barcelona Institute for Global Health (ISGlobal).
Według badania opisanego na łamach czasopisma „Environmental Pollution” nawet krótkotrwałe narażenie na smog, jakiego dzieci doświadczają w drodze do szkoły i z powrotem, może mieć ujemny wpływ na ich rozwój intelektualny. Naukowcy zaobserwowali zależność między podwyższoną ekspozycją na cząsteczki PM2.5 i czarnego węgla a obniżoną sprawnością pamięci roboczej u maluchów.

W szkole jest niebezpiecznie, po drodze – również

Badanie przeprowadzone przez naukowców z ISGlobal to kolejne tego typu przedsięwzięcie zrealizowane w ramach projektu BREATHE, poświęconego analizie wpływu skażeń powietrza na rozwój umysłowy dzieci i młodzieży. W poprzednim badaniu ten sam zespół naukowców wykazał, że u maluchów uczęszczających do szkół zlokalizowanych w pobliżu ruchliwych dróg i narażonych na smog uliczny podczas zajęć istnieje podwyższone ryzyko spowolnienia rozwoju funkcji poznawczych. Ustalono wówczas, że 20 proc. codziennej dawki czarnego węgla – związku powstającego przy niekompletnym spalaniu paliw kopalnych, którego głównym źródłem w miastach Europy Zachodniej jest ruch uliczny – dzieci wdychają w drodze do szkoły i z powrotem. W nowym badaniu naukowcy postanowili sprawdzić, jak na młody mózg wpływa smog wdychany wyłącznie podczas tych codziennych podróży. Wnioski są niepokojące.

Pył i węgiel osłabiają pamięć

Do przedsięwzięcia zaangażowano 1,2 tys. dzieci w wieku od 7 do 10 lat z 39 szkół w Barcelonie. Podczas dwunastomiesięcznego badania naukowcy kilkakrotnie analizowali pamięć roboczą i zdolność do utrzymania uwagi u maluchów. Równocześnie monitorowali szacunkowe poziomy narażenia dzieci na cząstki PM2.5 i czarnego węgla podczas ich codziennych podróży. Okazało się, że ekspozycja na toksyny przekładała się na spowolnienie wzrostu pamięci roboczej – funkcji obejmującej pamięć krótkotrwałą oraz zdolność do przetwarzania przyswajanych na bieżąco informacji. Wdychanie cząstek PM2.5 korelowało z obniżeniem tempa prognozowanego rocznego wzrostu pamięci roboczej o 4,6 proc. W przypadku czarnego węgla ten wskaźnik wyniósł 3,9 proc. Co ciekawe, naukowcy badali również wpływ dwutlenku azotu – związku o udowodnionym działaniu toksycznym na ludzi – na rozwijający się mózg. Jednak w tym przypadku nie zaobserwowali zależności między narażeniem a tempem rozwoju intelektualnego. A ściślej: narażeniem w krótkich przedziałach czasowych związanych z codziennym pokonywaniem drogi do szkoły.

Jedyne rozwiązanie: mniej samochodów

– Nie chcielibyśmy stworzyć wrażenia, że uczęszczanie do szkoły jest szkodliwe dla zdrowia. Jest dokładnie odwrotnie: zarówno chodzenie, jak i jazda na rowerze na trasie dom-szkoła-dom sprzyja zdrowiu, ponieważ stanowi formę codziennej, regularnej aktywności fizycznej – mówi Jordi Sunyer, współautor badania. Dodaje, że dojeżdżanie do szkół autem lub środkami komunikacji publicznej nie chroni przed narażeniem na wysokie stężenia smogu. Jego kolega Mar Álvarez-Pedrerol podkreśla, że istnieje tylko jedno rozwiązanie problemu: trzeba ograniczyć liczbę dojazdów samochodami do szkół i z powrotem – tylko w ten sposób można stworzyć bezpieczne i zdrowe warunki nauki dla dzieci.

Autor

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.