Udostępnij

Koronawirus zatrzymał pasażerów, ale nie samoloty. By linie nie straciły pozwoleń, maszyny latają puste

12.03.2020

Z powodu koronawirusa wiele osób zrezygnowało z zaplanowanych podróży lub ich loty zostały odwołane. Okazuje się jednak, że w Europie wiele maszyn i tak wzbija się w powietrze, mimo braku pasażerów na pokładzie. Wszystko po to, by firmy nie straciły posiadanych pozwoleń na kursy. „Złe wieści dla środowiska” – pisze brytyjski minister transportu, który alarmuje o sprawie, chcąc wymóc na europejskich organach zmianę przepisów.

Brytyjski minister transportu, Grant Shapps, alarmuje w sprawie zobowiązań, jakie na linie lotnicze w Unii Europejskiej nakładają obowiązujące przepisy. Chodzi o zasadę „wykorzystaj lub strać”. Według niej linie lotnicze w UE muszą zrealizować 80 proc. przelotów, na które posiadają pozwolenia. Jeśli tego nie zrobią, grozi im utrata połączeń na rzecz konkurentów.

Członek gabinetu Borisa Johnsona uważa, że teraz – gdy trwa epidemia koronowirusa i klienci rezygnują z lotów – reguły te prowadzą do absurdalnej sytuacji: pustych lotów, wykonywanych tylko po to, by nie stracić miejsca na rynku. Cierpi na tym środowisko, a pośrednio my wszyscy.

Czytaj także: 10 największych emitentów CO2 w Europie to elektrownie węglowe i Ryanair

Dlatego kilka dni temu Shapps otwarcie napisał o swoich wątpliwościach do międzynarodowej organizacji Airport Coordination Limited, odpowiadającej za udzielanie wspomnianych „slotów”.

„Latanie pustymi samolotami i powodowanie [tym samym] całkowicie niepotrzebnych emisji związanych z ogrzewaniem planety jest czymś absurdalnym” – powiedział w rozmowie z CNBC Doug Parr z brytyjskiego Greenpeace.

Głosy wsparcia zostały również udzielone przez członków unijnych instytucji, m.in. Karimę Delli, przewodniczącą unijnej komisji ds. transportu i turystyki. Wiele wskazuje również, że za deklaracjami pójdą także decyzje polityczne, choć ich głównym motorem nie musi być troska o klimat i środowisko.

Czytaj także: Emisje CO2 w Chinach spadły o 100 milionów ton. Przez koronawirusa

Jak donosi portal EURACTIV, we wtorek (10.03) w Komisji Europejskiej zapadła zgoda co do konieczności tymczasowego zawieszenie przepisów w trosce o ekologiczne, ale i ekonomiczne konsekwencje epidemii koronawirusa.

W ostatnich dniach o powstrzymanie się od stosowania przepisów apelował m.in. minister finansów Francji, Bruno Le Maire. Odpowiednie zmiany w prawie mają zostać ogłoszone wkrótce.

Przed kilkoma dniami Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) alarmowało, że z powodu epidemii koronawirusa branża stracić może nawet 100 mld dolarów. Ze względu na straty finansowe, ideę zawieszenia przepisów wsparły m.in. linie British Airways.

Czytaj także: Złe wieści dla lotnictwa? Rośnie opór wobec rozbudowy portów

To na Wyspach Brytyjskich upadły przed kilkoma dniami linie Flybe, za co – jak podaje CNN – obwiniany jest m.in. spadek popytu na podróże lotnicze, spowodowany obawami przed koronawirusem. Tamtejszej branży lotniczej nie pomagają także zawirowania związane z opuszczeniem przez kraj Unii Europejskiej.

_

Zdjęcie: Shutterstock/My Good Images

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.