Udostępnij

Koronawirus zatrzymał pasażerów, ale nie samoloty. By linie nie straciły pozwoleń, maszyny latają puste

12.03.2020

Z powodu koronawirusa wiele osób zrezygnowało z zaplanowanych podróży lub ich loty zostały odwołane. Okazuje się jednak, że w Europie wiele maszyn i tak wzbija się w powietrze, mimo braku pasażerów na pokładzie. Wszystko po to, by firmy nie straciły posiadanych pozwoleń na kursy. „Złe wieści dla środowiska” – pisze brytyjski minister transportu, który alarmuje o sprawie, chcąc wymóc na europejskich organach zmianę przepisów.

Brytyjski minister transportu, Grant Shapps, alarmuje w sprawie zobowiązań, jakie na linie lotnicze w Unii Europejskiej nakładają obowiązujące przepisy. Chodzi o zasadę „wykorzystaj lub strać”. Według niej linie lotnicze w UE muszą zrealizować 80 proc. przelotów, na które posiadają pozwolenia. Jeśli tego nie zrobią, grozi im utrata połączeń na rzecz konkurentów.

Członek gabinetu Borisa Johnsona uważa, że teraz – gdy trwa epidemia koronowirusa i klienci rezygnują z lotów – reguły te prowadzą do absurdalnej sytuacji: pustych lotów, wykonywanych tylko po to, by nie stracić miejsca na rynku. Cierpi na tym środowisko, a pośrednio my wszyscy.

Czytaj także: 10 największych emitentów CO2 w Europie to elektrownie węglowe i Ryanair

Dlatego kilka dni temu Shapps otwarcie napisał o swoich wątpliwościach do międzynarodowej organizacji Airport Coordination Limited, odpowiadającej za udzielanie wspomnianych „slotów”.

„Latanie pustymi samolotami i powodowanie [tym samym] całkowicie niepotrzebnych emisji związanych z ogrzewaniem planety jest czymś absurdalnym” – powiedział w rozmowie z CNBC Doug Parr z brytyjskiego Greenpeace.

Głosy wsparcia zostały również udzielone przez członków unijnych instytucji, m.in. Karimę Delli, przewodniczącą unijnej komisji ds. transportu i turystyki. Wiele wskazuje również, że za deklaracjami pójdą także decyzje polityczne, choć ich głównym motorem nie musi być troska o klimat i środowisko.

Czytaj także: Emisje CO2 w Chinach spadły o 100 milionów ton. Przez koronawirusa

Jak donosi portal EURACTIV, we wtorek (10.03) w Komisji Europejskiej zapadła zgoda co do konieczności tymczasowego zawieszenie przepisów w trosce o ekologiczne, ale i ekonomiczne konsekwencje epidemii koronawirusa.

W ostatnich dniach o powstrzymanie się od stosowania przepisów apelował m.in. minister finansów Francji, Bruno Le Maire. Odpowiednie zmiany w prawie mają zostać ogłoszone wkrótce.

Przed kilkoma dniami Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) alarmowało, że z powodu epidemii koronawirusa branża stracić może nawet 100 mld dolarów. Ze względu na straty finansowe, ideę zawieszenia przepisów wsparły m.in. linie British Airways.

Czytaj także: Złe wieści dla lotnictwa? Rośnie opór wobec rozbudowy portów

To na Wyspach Brytyjskich upadły przed kilkoma dniami linie Flybe, za co – jak podaje CNN – obwiniany jest m.in. spadek popytu na podróże lotnicze, spowodowany obawami przed koronawirusem. Tamtejszej branży lotniczej nie pomagają także zawirowania związane z opuszczeniem przez kraj Unii Europejskiej.

_

Zdjęcie: Shutterstock/My Good Images

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.