Udostępnij

Europejczycy popierają zakaz lotów na liniach, gdzie wygodnie jeździ się pociągiem

11.10.2021

Zdecydowana większość Europejczyków chce postawić na kolej – wynika z sondażu przeprowadzonego przez projekt badawczy Europe’s Stories. Obywatele Unii zostali zapytani o możliwość zlikwidowania lotów na trasach, które można międzynarodowe pociągi mogą pokonać w ciągu 12 godzin.

Europe’s Stories tworzą naukowcy z kilku europejskich uniwersytetów i instytutów pod wodzą Timothiego Garthona Asha z Uniwersytetu w Oksfordzie. Badacze we współpracy z sondażownią eupolling co roku przepytują ponad 12 tys. osób ze wszystkich 27 krajów członkowskich. Odpowiadają oni między innymi na pytania związane ze zmianą klimatu. Ostatnie sondaże dotyczyły w dużej części poruszania się po Wspólnocie. Okazało się, że większość respondentów rzadko korzysta z samolotów, a na wielu trasach chętnie zamieniłoby go na międzynarodowe pociągi.

Czytaj również: Obiecują pociągi zasilane słońcem. Efekt równy zerowej emisji CO2 w całej Słowenii

76 proc. przepytanych przed wybuchem pandemii COVID-19 latało raz w roku lub rzadziej. Zdaniem niemal połowy rezygnacja z lotów może być wartościowym krokiem w osobistej walce z kryzysem klimatycznym. Prawie dwie trzecie zgodziłoby się z kolei na zakaz lotów na trasach, które pociągiem można przemierzyć w 12 godzin lub mniej. Jednocześnie 35 proc. respondentów poparłoby zakaz lotów bez podania wyraźnej, istotnej przyczyny.

Międzynarodowe pociągi: z Paryża do Wielkopolski, z Lublina do Berlina

Europe’s Stories opracowało też mapy połączeń, które mogłyby być obsługiwane jedynie przez pociągi. Pokazują one popularne cele podróży mieszkańców kilku największych metropolii kontynentu. Jak się okazuje, przy dobrze ułożonym rozkładzie jazdy z Berlina w najwyżej 12 godzin można przejechać między innymi do Londynu, na południe Francji czy do Budapesztu. Z Paryża w takim samym zakresie czasowym można dojechać między innymi do Wielkopolski, ale też do Madrytu czy Pragi.

 class=
Mapa połączeń kolejowych, które z Berlina można przebyć w mniej niż 12 godzin. Źródło: Europe’s Stories

Poparcie dla rozwoju kolei międzynarodowej postuluje coraz więcej rządów i partii politycznych. W 2019 roku Szwecja przekazała równowartość 20 milionów euro na rozwój siatki połączeń ze Sztokholmu do innych europejskich miast. Rok później niemieckie Ministerstwo Transportu zaproponowało wznowienie kursów jeżdżących do lat 80. pociągów Trans-Europ-Express, kiedyś łączących najważniejsze metropolie kontynentu. Przed wyborami do Bundestagu niemieccy Zieloni proponowali z kolei utworzenie przez krajowych przewoźników wspólnej, europejskiej marki kolejowej. Międzynarodowe pociągi otrzymałyby jednolite malowanie, a bilety według planów byłyby dostępne przez jedną, wielojęzyczną stronę internetową.

Z wyliczeń PKP Intercity wynika, że w Polsce pociągi emitują średnio o około trzy razy mniej dwutlenku węgla niż samochody i ośmiokrotnie mniej niż samoloty.


Źródło zdjęcia: Federico Fioravanti / Shutterstock

Autor

Marcel Wandas

Dziennikarz, autor między innymi Onetu, Holistic News i Weekend.Gazeta.pl. W przeszłości reporter radiowy związany między innymi z Radiem Kraków, Radiem Eska i Radiem Plus. Fan muzyki, bywalec festiwali, wielbiciel krakowskiej Nowej Huty, hejter krakowskiego smogu.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.