Podczas ubiegłotygodniowej debaty dotyczącej jakości powietrza starli się z sobą przedstawiciele pięciu komitetów wyborczych. Wśród nich znalazła się Minister Jadwiga Emilewicz, która oprócz omówienia głównych punktów strategii rządu złożyła ciekawą deklarację, związaną z problemem zanieczyszczeń komunikacyjnych. Dotyczyła ona walki z importem starych i wysokoemisyjnych samochodów do Polski: Minister Emilewicz zapewniła, że istnieje „zgoda polityczna” w rządzie, by wysokość akcyzy na samochód uzależniona była od jego emisyjności.
Debata dotycząca zanieczyszczenia powietrza w Polsce została zorganizowana przez Dziennik Gazetę Prawną i Polski Alarm Smogowy. Wzięli w niej udział przedstawiciele i przedstawicielki pięciu komitetów wyborczych: Jadwiga Emilewicz (Zjednoczona Prawica), Gabriela Lenartowicz (Koalicja Obywatelska), Beata Maciejewska (Lewica), Piotr Kempf (PSL – Koalicja Polska) i Krzysztof Bosak (Konfederacja). Wśród wielu propozycji znalazła się jedna, którą uznać można bez wątpienia za rewolucyjną. W dodatku złożyła ją urzędująca minister przedsiębiorczości i technologii.
„Polski system akcyzowy jest to system archaiczny, (…) gdzie płacimy akcyzę od luksusu, czyli od pojemności silnika, a nie – tak jak w przypadku pojazdu transportu publicznego, w przypadku autobusów – mamy normy europejskie Euro 5, Euro 6 itd. To co jest niezbędne to wprowadzenie – i zapowiedź tego też mamy od Pana Premiera – wprowadzenie zmiany naliczania akcyzy właśnie, która będzie premiować, a zatem będzie niższa dla tych, którzy kupują 'czyste’ samochody” – powiedziała w trakcie debaty Minister Emilewicz.
„Jest 'zgoda polityczna’ co do jej wprowadzenia. Pan Premier wielokrotnie informował o tym także producentów samochodów z silnikami hybrydowymi w Polsce, że takie rozwiązanie zostanie wprowadzone. Co więcej powiem, że projekt tej ustawy jest zamrożony w sejmie, jeśli dobrze pamiętam. W 2016 roku taki projekt do sejmu trafił i sejm się nim nie zajął, więc czas najwyższy żeby go z tej 'zamrażarki sejmowej’ wyciągnąć. Więc wprowadzenie nowego sposobu naliczania akcyzy jako zachęta do kupowania nowych samochodów i eliminacja nadmiernego importu samochodów używanych – to jest na pewno jedno z naszych wyzwań” – podkreśliła minister.
Z całością nagrania z ubiegłotygodniowej debaty można zapoznać się m.in. tutaj:
Zdjęcie: Shutterstock/Sarah2