Najwyższa Izba Kontroli pyta obywateli o preferencje i zachowania komunikacyjne. W tle sprawy znajdują się kolejne Strefy Czystego Transportu i smog komunikacyjny w polskich miastach. Wypowiedzieć się może każdy mieszkaniec jednego z siedmiu wybranych miast lub osoba, która po wskazanych miastach się porusza.
– NIK prowadzi obecnie kontrolę dotyczącą przeciwdziałania zanieczyszczeniom komunikacyjnym w miastach – czytamy w oficjalnym komunikacie. Kontrolerzy przygotowali specjalną ankietę. Dotyczy ona oceny preferencji i zachowań komunikacyjnych w siedmiu polskich miastach. Są to Bielsko-Biała, Częstochowa, Kraków, Legnica, Tarnów, Warszawa i Wrocław.
Organ kontrolny przypomina jednocześnie, że przyczyną złej jakości powietrza, zwłaszcza w dużych miastach Polski jest emisja liniowa (komunikacyjna). Zaznaczają, że jest to emisja druga w kolejności, po tzw. niskiej emisji.
– Głównymi substancjami szkodliwymi dla ludzi są tlenki azotu (NOX), powstające podczas spalania paliw w silnikach pojazdów spalinowych i mające wpływ na jakość powietrza. Substancje zawarte w spalinach są bardziej szkodliwe niż np. zanieczyszczenia pochodzące z przemysłu – rozprzestrzeniają się w bezpośrednim sąsiedztwie ludzi, w wysokich stężeniach oraz na niewielkich wysokościach. Stąd ograniczenie negatywnego wpływu transportu na środowisko jest jednym z celów polityki transportowej UE – można przeczytać na stronie NIK-u.
„Większe zrozumienie problemów komunikacyjnych”
Do udziału w ankiecie zachęca także Polski Alarm Smogowy (PAS). – Strefy Czystego Transportu tworzone są w miastach w porozumieniu z mieszkańcami i w odpowiedzi na ich potrzeby – mówi w rozmowie ze SmogLabem Piotr Siergiej, rzecznik PAS-u. – Dlatego tak ważna jest opinia i zdanie obywateli na ten temat. Dzięki takim ankietom pojawi się większe zrozumienie problemów komunikacyjnych, z którymi zmagają się mieszkańcy miast. To umożliwi tworzenie lepszych, akceptowalnych Stref Czystego Transportu – dodaje Siergiej.
Urzędnicy podkreślają, że ankieta jest w pełni anonimowa. Z kolei jej wyniki będą wykorzystane i prezentowane wyłącznie w formie zbiorczych zestawień. Wypełnienie ankiety, którą można znaleźć tutaj, nie zajmie więcej niż 3 minuty. NIK zapewnia, że ankieta będzie stanowić cenne uzupełnienie ustaleń z kontroli.
Strefy Czystego Transportu w polskich miastach
Czym są Strefy Czystego Transportu (SCT)? To miejsca, do których nie mogą wjeżdżać najstarsze i najbardziej trujące samochody. Warto jednak podkreślić, że większość nawet 20-letnich benzynowych samochodów spełnia normy stref. Nie dotyczy to samochodów z silnikami Diesla. Te okazały się najbardziej szkodliwe dla jakości powietrza, a w konsekwencji dla zdrowia mieszkańców.
Pierwszą w Polsce Strefę Czystego Transportu wprowadził Kraków. Choć pierwszy jej etap jest symboliczny, to obejmuje całe miasto. W kolejce stoi także Wrocław i Warszawa. W stolicy właśnie zakończyły się szerokie konsultacje z mieszkańcami. Początkowo strefę planowano na skromnym obszarze. Po konsultacjach okazało się, że mieszkańcy, w tym zdecydowana większość kierowców, nie tylko popierają wprowadzenie SCT, ale także chcą powiększenia jej granic.
O Strefach Czystego Transportu w poszczególnych miastach przeczytasz więcej na łamach SmogLabu:
- Pierwsza w Polsce Strefa Czystego Transportu wprowadzona w Krakowie
- Strefa Czystego Transportu w Warszawie już za rok. Dwie trzecie kierowców za wprowadzeniem
- SCT we Wrocławiu. Na stole trzy warianty
Zdjęcie tytułowe: shutterstock/Tupungato