Udostępnij

Nowy fundusz dla C40 Cities. Czy miliony dolarów trafią także do Polski?

13.07.2023

Inicjatywę nazwano „Breathe Cities”. Zastrzyk gotówki gwarantuje organizacja Bloomberg Philanthropies. W inicjatywie uczestniczą także Clean Air Fund oraz zrzeszenie miast: C40 Cities. To samo, o którym było głośno na początku roku.

Nowy projekt został ogłoszony pod koniec czerwca, podczas pierwszego dnia Londyńskiego Tygodnia Klimatycznego. – Miasta na całym świecie udowadniają, że dzięki odpowiedniej technologii i wsparciu mogą zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza, chronić zdrowie publiczne i walczyć ze zmianami klimatycznymi – mówił Michael R. Bloomberg. Biznesmen i polityk pełni funkcję sekretarza generalnego ONZ ds. klimatu. Szefuje także organizacji Bloomberg Philanthropies. 

Ogłaszając powstanie nowego funduszu Bloomberg chwalił rozwiązania londyńskie. – Opierając się na efektywnej pracy Londynu i innych miast, nasza nowa inicjatywa Breathe Cities łączy silnych partnerów, aby pomóc jeszcze większej liczbie lokalnych liderów w opracowaniu ambitnej i sprawiedliwej polityki, która może uratować i poprawić życie – przekonywał.

Sadiq Khan – burmistrz Londynu i przewodniczący C40 Cities, przypominał o zdrowotnych skutkach ekspozycji na zanieczyszczone powietrze. – Toksyczne zanieczyszczenia powietrza powoduje kryzys zdrowia w wielu naszych miastach. Prowadzi do przedwczesnej śmierci i chorób przewlekłych. Kraje Globalnego Południa – które najmniej przyczyniły się do zmiany klimatu – są najbardziej dotknięte tym zjawiskiem.

Aby obniżyć emisje, rozszerzamy strefę ultra niskiej emisji w całym Londynie. To oznacza, że czystszym powietrzem może oddychać ​​pięć milionów londyńczyków więcej.

– Jestem dumny, że to partnerstwo z Bloomberg Philanthropies, Clean Air Fund i C40 Cities umożliwi miastom na całym świecie ograniczenie emisji i stawienie czoła kryzysowi związanemu z zanieczyszczeniem powietrza – dodawał Khan.

Na co pieniądze?

Clear Air Found (CAF) przypomina, że prawie żaden obszar miejski nie ma jakości powietrza spełniającej wytyczne Światowej Organizacji Zdrowia (WHO). – W 41 proc. miast zanieczyszczenie powietrza jest ponad 7 razy wyższe, niż zaleca WHO. To oznacza, że ​​ich mieszkańcy oddychają niebezpiecznie zanieczyszczonym powietrzem, które może powodować szereg problemów zdrowotnych, takich jak astma i choroby układu oddechowego – podkreślają przedstawiciele CAF.

Pieniądze mogą być przeznaczone na cztery główne obszary. To kolejno:

  • Badania – zwiększanie dostępności danych na temat jakości powietrza oraz wykorzystanie innowacyjnych technologii. Dzięki temu samorządy mają zyskiwać twardy mandat w postaci liczb i wyników badań, który pomoże wdrażać rozwiązania i przekonać niepewnych.
  • Zaangażowanie interesariuszy i społeczeństwa – lokalne kampanie i angażowanie oddolnych organizacji społecznych w celu budowania świadomości i wsparcia dla walki o czyste powietrze.
  • Wsparcie techniczne – lokalne urzędy i samorządy dostaną wsparcie w tworzeniu i wdrażaniu polityk dotyczących czystego powietrza.
  • Wymiana wiedzy między miastami – wspólna wymiana doświadczeń między uczestnikami programu.

C40 Cities daje korzyści

Na początku 2023 r. o zrzeszeniu miast, do którego należy polska stolica, stało się głośno za sprawą prawicowej narracji. Tej używano, aby uderzać w prezydenta Warszawy – Rafała Trzaskowskiego.

C40 Cites to zrzeszenie miast, które za cel postawiły sobie ograniczenie globalnych emisji. Wśród rekomendacji znalazły się m.in. te dotyczące ograniczenia konsumpcji. Infografika, która wywołała całą dyskusję, zawierała na przykład wskazówki w zakresie diety. Zaleca się, aby na osobę przypadało rocznie 16 kg mięsa (w Polsce obecnie jest to ok. 70 kg) i 90 kg nabiału. Jeżeli chodzi o nowe ubrania, to powinniśmy nabywać maksymalnie 8 sztuk rocznie, jeśli chcemy ograniczać emisje. Docelowo po drogach powinno jeździć mniej samochodów. Tylko 190 na każde 1000 osób. Dziś w stolicy to prawie 800 sztuk na 1000 mieszkańców.

Przedstawiciele C40 Cities zapewniali wtedy, że nie chodzi o hurtowe przyjmowanie rekomendacji. – Są one wymienione, aby zapewnić zestaw punktów odniesienia dla miast. Można je uwzględniać, rozważając różne alternatywy redukcji emisji i długoterminowe wizje danego miasta – przekonywał Rolf Rosenkranz, szef wydziału komunikacji w C40 Cities.

Jak widać przynależność do C40 Cities może wyjść stolicy i jej mieszkańcom na zdrowie.

rekomendacje c40
Rekomendacje dotyczące ograniczenia konsumpcji w miastach. Źródło: Raport Future of urban consumption.

Strefy Czystego Transportu także w Polsce

Na wzór m.in. londyńskich stref, o których mówił burmistrz miasta, podobne rozwiązanie jest wprowadzane w Polsce.

Strefy Czystego Transportu to miejsca, do których nie mogą wjeżdżać najstarsze i najbardziej trujące samochody. Warto jednak podkreślić, że większość nawet 20-letnich benzynowych samochodów spełnia normy stref. Nie dotyczy to samochodów z silnikami Diesla. Te okazały się najbardziej szkodliwe dla jakości powietrza, a w konsekwencji dla zdrowia mieszkańców.

Pierwszą w Polsce Strefę Czystego Transportu wprowadził Kraków. Choć początkowy jej etap jest symboliczny, to obejmuje całe miasto. W kolejce stoi także Wrocław i Warszawa. W stolicy właśnie zakończyły się szerokie konsultacje z mieszkańcami. Początkowo strefę planowano na skromnym obszarze. Po konsultacjach okazało się, że mieszkańcy, w tym zdecydowana większość kierowców, nie tylko popierają wprowadzenie SCT, ale także chcą powiększenia jej granic.

O Strefach Czystego Transportu w poszczególnych miastach przeczytasz więcej na łamach SmogLabu:

Czytaj także: 8 sztuk ubrań, jeden lot na dwa lata. „Pompowanie balonika ludzkich lęków”

Zdjęcie tytułowe: shutterstock/TM creations

Autor

Maciej Fijak

Krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii. Naukowo zajmuje się m.in. międzynarodową ochroną środowiska. Uczestnik European Green Activism Training 2020, członek Akcji Ratunkowej dla Krakowa. Po godzinach przemierza Kraków wzdłuż i wszerz – pieszo lub na dwóch kółkach. Najczęściej spotykany w krakowskim Podgórzu.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.