Udostępnij

Paryż sprawdzi, czy bezpłatna komunikacja publiczna jest możliwa

30.03.2018

Anne Hidalgo, mer Paryża, zleciła analizę, która ma określić możliwości i opłacalność zlikwidowania opłat za komunikację publiczną we francuskiej stolicy. Uzasadnieniem ma być troska o czyste powietrze. Jeżeli analizy wykażą, że jest to opłacalne, bilety miałyby zniknąć już w 2020 roku. Rywale Hidalgo krytykują pomysł, mówiąc, że to kampania wyborcza.
Mer Paryża mówi jednak, że nic nie jest pewne, ale możliwość wprowadzenia bezpłatnej komunikacji w całym mieście należy zbadać. Przemawia za tym troska o powietrze i konieczność zmniejszania liczby samochodów na paryskich drogach oraz to – mówiła w rozmowie z „Los Echos” – że w wielu dużych miastach przybywa podobnych eksperymentów.
Hidalgo podkreślała, że jeżeli samochodów ma być mniej, to trzeba sprawić, by transport publiczny był atrakcyjniejszy. – Pytanie o bezpłatny transport jest jednym z kluczowych, kiedy chodzi o miejską mobilność, w centrum której nie ma zanieczyszczających powietrze samochodów. Wiele miast sprawdza taką możliwość – mówiła Anne Hidalgo.
Likwidacja opłat jest jedną z możliwych dróg, by to osiągnąć. – By poprawić transport publiczny powinniśmy nie tylko sprawić, by miał większy zasięg, był bardziej regularny i wygodny, ale także przemyśleć system opłat – napisała w oświadczeniu, które wywołało dyskusję we Francji. Na razie chodzi jedynie o luźny pomysł i zlecenie analiz, ale już to wywołało reakcję politycznych przeciwników mer Paryża. Ta była tym bardziej zdecydowana, że transportem w stolicy zarządza region Ile-de-France, którym kieruje Valerie Pecresse z partii rywalizującej z socjalistami Hidalgo.
Ta podkreśliła, że jeżeli nie zapłacą podróżni, to zapłacą podatnicy. – Naszym priorytetem jest zmodernizowanie transportu. Sprzedaż biletów przynosi około 3 miliardów euro rocznie – odpowiadała na pytanie o realność takiego kroku. Jednocześnie podkreślała, że byłoby niesprawiedliwie, gdyby taki system objął jedynie paryżan, a nie mieszkańców całego regionu.
Jeżeli Paryż zdecydowałby się na taki krok, nie będzie pierwszym miastem we Francji, gdzie nie trzeba kasować biletów. Podobne zmiany są rozważane lub zapowiedziane w kilku mniejszych miastach.
Na przykład w Dunkierce, gdzie już w 2015 roku eksperymentowano z bezpłatną komunikacją publiczną w weekendy, a na wrzesień 2018 roku zapowiedziano całkowitą rezygnację z biletów. Wszystko dlatego, że pilotaż pokazał, iż za sprawą rezygnacji z opłat, znacząco przybyło pasażerów, a najwięcej skorzystały rodziny, ludzie starsi i młodzież. Czyli ci dla których koszty biletów były odczuwalne i ich zlikwidowanie zachęciło do wybrania się w podróż po mieście. – Nie tylko dokonujemy redystrybucji, ale też zmniejszamy nierówności poprzez zapewnienie lepszego dostępu do pracy i miejsc odpoczynku – komentował mer Dunkierki, który podkreślał, że ułatwienie dostępu do komunikacji ożywiło też centrum miasta i wpłynęło na jakość powietrza.
– Mieszkańcy mówili: „jak możesz to zrobić? Przecież musisz zapłacić pensję kierowcy autobusu, za benzynę, za autobus”. Wydawało im się, że to magia. Jednak w Dunkierce, jak w wielu innych miastach, opłaty za bilety odpowiadają za niewielką część całkowitych kosztów transportu. Ich wyeliminowanie to po prostu zmiana priorytetów i tego jak dysponuje się pieniędzmi z podatków – mówił Patrice Vergriete, burmistrz Dunkierki, podczas CityLab Paris 2017. Są też we Francji miasta, gdzie komunikacja jest bezpłatna w określonym czasie i wybranych strefach.
Paryż już dzisiaj ma jeden z najwyższych odsetków podróży po mieście odbywanych komunikacją publiczną. 60 proc. z nich odbywa się transportem zbiorowym. Jedynie 25 proc. mieszkańców dojeżdża do pracy samochodem. Hidalgo jest znana z troski o jakość powietrza i podejmowania odważnych działań w celu jej poprawy. Jednym z nich była na przykład decyzja o zamianie kilku ruchliwych ulic w przestrzenie publiczne oraz parki. Rozwija też system transportu publicznego, a od 2020 roku planuje zakaz wjazdu do centrum miasta dla wszystkich samochodów spalinowych.
Fot. Luc Mercelis/Flickr.

Autor

SmogLab

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.