Udostępnij

Paryż sprawdzi, czy bezpłatna komunikacja publiczna jest możliwa

30.03.2018

Anne Hidalgo, mer Paryża, zleciła analizę, która ma określić możliwości i opłacalność zlikwidowania opłat za komunikację publiczną we francuskiej stolicy. Uzasadnieniem ma być troska o czyste powietrze. Jeżeli analizy wykażą, że jest to opłacalne, bilety miałyby zniknąć już w 2020 roku. Rywale Hidalgo krytykują pomysł, mówiąc, że to kampania wyborcza.
Mer Paryża mówi jednak, że nic nie jest pewne, ale możliwość wprowadzenia bezpłatnej komunikacji w całym mieście należy zbadać. Przemawia za tym troska o powietrze i konieczność zmniejszania liczby samochodów na paryskich drogach oraz to – mówiła w rozmowie z „Los Echos” – że w wielu dużych miastach przybywa podobnych eksperymentów.
Hidalgo podkreślała, że jeżeli samochodów ma być mniej, to trzeba sprawić, by transport publiczny był atrakcyjniejszy. – Pytanie o bezpłatny transport jest jednym z kluczowych, kiedy chodzi o miejską mobilność, w centrum której nie ma zanieczyszczających powietrze samochodów. Wiele miast sprawdza taką możliwość – mówiła Anne Hidalgo.
Likwidacja opłat jest jedną z możliwych dróg, by to osiągnąć. – By poprawić transport publiczny powinniśmy nie tylko sprawić, by miał większy zasięg, był bardziej regularny i wygodny, ale także przemyśleć system opłat – napisała w oświadczeniu, które wywołało dyskusję we Francji. Na razie chodzi jedynie o luźny pomysł i zlecenie analiz, ale już to wywołało reakcję politycznych przeciwników mer Paryża. Ta była tym bardziej zdecydowana, że transportem w stolicy zarządza region Ile-de-France, którym kieruje Valerie Pecresse z partii rywalizującej z socjalistami Hidalgo.
Ta podkreśliła, że jeżeli nie zapłacą podróżni, to zapłacą podatnicy. – Naszym priorytetem jest zmodernizowanie transportu. Sprzedaż biletów przynosi około 3 miliardów euro rocznie – odpowiadała na pytanie o realność takiego kroku. Jednocześnie podkreślała, że byłoby niesprawiedliwie, gdyby taki system objął jedynie paryżan, a nie mieszkańców całego regionu.
Jeżeli Paryż zdecydowałby się na taki krok, nie będzie pierwszym miastem we Francji, gdzie nie trzeba kasować biletów. Podobne zmiany są rozważane lub zapowiedziane w kilku mniejszych miastach.
Na przykład w Dunkierce, gdzie już w 2015 roku eksperymentowano z bezpłatną komunikacją publiczną w weekendy, a na wrzesień 2018 roku zapowiedziano całkowitą rezygnację z biletów. Wszystko dlatego, że pilotaż pokazał, iż za sprawą rezygnacji z opłat, znacząco przybyło pasażerów, a najwięcej skorzystały rodziny, ludzie starsi i młodzież. Czyli ci dla których koszty biletów były odczuwalne i ich zlikwidowanie zachęciło do wybrania się w podróż po mieście. – Nie tylko dokonujemy redystrybucji, ale też zmniejszamy nierówności poprzez zapewnienie lepszego dostępu do pracy i miejsc odpoczynku – komentował mer Dunkierki, który podkreślał, że ułatwienie dostępu do komunikacji ożywiło też centrum miasta i wpłynęło na jakość powietrza.
– Mieszkańcy mówili: „jak możesz to zrobić? Przecież musisz zapłacić pensję kierowcy autobusu, za benzynę, za autobus”. Wydawało im się, że to magia. Jednak w Dunkierce, jak w wielu innych miastach, opłaty za bilety odpowiadają za niewielką część całkowitych kosztów transportu. Ich wyeliminowanie to po prostu zmiana priorytetów i tego jak dysponuje się pieniędzmi z podatków – mówił Patrice Vergriete, burmistrz Dunkierki, podczas CityLab Paris 2017. Są też we Francji miasta, gdzie komunikacja jest bezpłatna w określonym czasie i wybranych strefach.
Paryż już dzisiaj ma jeden z najwyższych odsetków podróży po mieście odbywanych komunikacją publiczną. 60 proc. z nich odbywa się transportem zbiorowym. Jedynie 25 proc. mieszkańców dojeżdża do pracy samochodem. Hidalgo jest znana z troski o jakość powietrza i podejmowania odważnych działań w celu jej poprawy. Jednym z nich była na przykład decyzja o zamianie kilku ruchliwych ulic w przestrzenie publiczne oraz parki. Rozwija też system transportu publicznego, a od 2020 roku planuje zakaz wjazdu do centrum miasta dla wszystkich samochodów spalinowych.
Fot. Luc Mercelis/Flickr.

Autor

SmogLab

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.