Udostępnij

Podczas pandemii transport publiczny przegrywa z samochodami

11.11.2020

Ponad połowa badanych kierowców w Wielkiej Brytanii deklaruje, że w obecnej sytuacji bardziej potrzebuje samochodu niż przed pandemią – wynika z corocznego raportu RAC. Równocześnie odnotowano najniższy poziom atrakcyjności transportu publicznego od blisko dwóch dekad. Główną przyczyną są obawy przed tłokiem w komunikacji zbiorowej i możliwością zakażenia, co – przy odpowiednim rygorze sanitarnym – niekoniecznie ma odzwierciedlenie w rzeczywistości.

Tegoroczny raport grupy ubezpieczeniowej RAC pokazuje, że dla mieszkańców Wielkiej Brytanii samochody są najważniejszym środkiem transportu – szczególnie w dobie pandemii.

Według ankiety, pomimo tego, że pojazdy bywają rzadziej używane, wciąż są dla Brytyjczyków bardzo istotne. Blisko połowa (49 proc.) badanych w Wielkiej Brytanii deklaruje, że ​​w ciągu ostatnich 12 miesięcy mniej korzystało z pojazdów. Dla porównania, w poprzedniej edycji było to 21 procent.

Czytaj także: Szczecin tnie ceny w komunikacji miejskiej. Mimo pandemii

Trzy czwarte uczestników badania wskazało COVID-19 jako główny powód rzadszego korzystania z samochodów. Kolejne 18 proc. podaje pandemię jako czynnik, który się do tego przyczynił. Z drugiej strony, jedna trzecia kierowców używa swoich pojazdów tak samo, jak w ubiegłym roku, natomiast 17 proc. korzysta z nich częściej.

Co ciekawe, ponad jedna trzecia badanych (36 proc.) deklaruje, że także po pandemii będzie częściej pracować z domu, co wpłynie na ich potrzeby korzystania z pojazdu.

Czytaj także: 1,3 mld złotych na rozwój nieemisyjnego transportu. Ministerstwo ogłasza nowy program

Pomimo odnotowanego spadku korzystania z pojazdów, większość kierowców twierdzi, że samochód stał się dla nich kluczowym środkiem transportu.

57 proc. badanych deklaruje, że w związku z pandemią posiadanie dostępu do samochodu jest ważniejsze niż wcześniej. Równocześnie, po raz pierwszy od 2002 roku, mniej niż połowa (43 proc.) kierowców stwierdziła, że korzystałaby rzadziej z samochodów, gdyby usprawniono transport publiczny. W 2019 roku wskaźnik ten wynosił 57 procent.

Ma to najprawdopodobniej związek z obawami o możliwość zakażenia się w komunikacji zbiorowej: Część osób – która wcześniej korzystała i z transportu publicznego, i z samochodu – może dziś rezygnować z drugiej opcji z powodu wirusa.

Czytaj też: Krakowianie w pandemii przesiedli się na rowery. W komunikacji miejskiej coraz większe pustki

Co ciekawe, dotychczasowe badania nie potwierdzają, by jazda w autobusie czy tramwaju była szczególnie ryzykowna. Pod koniec lata Niemiecki Instytut im. Roberta Kocha opublikował dane na temat 55 tys. przypadków COVID-19, szukając najczęstszych ognisk zachorowań. Z analizy wynika, że w badanym okresie w środkach komunikacji publicznej koronawirusem zakaziło się tylko 90 osób. Oczywiście, kluczowe jest w tym przypadku zachowanie odpowiednich zasad bezpieczeństwa. [Więcej na ten temat pisaliśmy TUTAJ.]

_

Z całością raportu można zapoznać się tutaj.

Zdjęcie: Shutterstock/Christian Mueller

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.