Udostępnij

Podczas pandemii transport publiczny przegrywa z samochodami

11.11.2020

Ponad połowa badanych kierowców w Wielkiej Brytanii deklaruje, że w obecnej sytuacji bardziej potrzebuje samochodu niż przed pandemią – wynika z corocznego raportu RAC. Równocześnie odnotowano najniższy poziom atrakcyjności transportu publicznego od blisko dwóch dekad. Główną przyczyną są obawy przed tłokiem w komunikacji zbiorowej i możliwością zakażenia, co – przy odpowiednim rygorze sanitarnym – niekoniecznie ma odzwierciedlenie w rzeczywistości.

Tegoroczny raport grupy ubezpieczeniowej RAC pokazuje, że dla mieszkańców Wielkiej Brytanii samochody są najważniejszym środkiem transportu – szczególnie w dobie pandemii.

Według ankiety, pomimo tego, że pojazdy bywają rzadziej używane, wciąż są dla Brytyjczyków bardzo istotne. Blisko połowa (49 proc.) badanych w Wielkiej Brytanii deklaruje, że ​​w ciągu ostatnich 12 miesięcy mniej korzystało z pojazdów. Dla porównania, w poprzedniej edycji było to 21 procent.

Czytaj także: Szczecin tnie ceny w komunikacji miejskiej. Mimo pandemii

Trzy czwarte uczestników badania wskazało COVID-19 jako główny powód rzadszego korzystania z samochodów. Kolejne 18 proc. podaje pandemię jako czynnik, który się do tego przyczynił. Z drugiej strony, jedna trzecia kierowców używa swoich pojazdów tak samo, jak w ubiegłym roku, natomiast 17 proc. korzysta z nich częściej.

Co ciekawe, ponad jedna trzecia badanych (36 proc.) deklaruje, że także po pandemii będzie częściej pracować z domu, co wpłynie na ich potrzeby korzystania z pojazdu.

Czytaj także: 1,3 mld złotych na rozwój nieemisyjnego transportu. Ministerstwo ogłasza nowy program

Pomimo odnotowanego spadku korzystania z pojazdów, większość kierowców twierdzi, że samochód stał się dla nich kluczowym środkiem transportu.

57 proc. badanych deklaruje, że w związku z pandemią posiadanie dostępu do samochodu jest ważniejsze niż wcześniej. Równocześnie, po raz pierwszy od 2002 roku, mniej niż połowa (43 proc.) kierowców stwierdziła, że korzystałaby rzadziej z samochodów, gdyby usprawniono transport publiczny. W 2019 roku wskaźnik ten wynosił 57 procent.

Ma to najprawdopodobniej związek z obawami o możliwość zakażenia się w komunikacji zbiorowej: Część osób – która wcześniej korzystała i z transportu publicznego, i z samochodu – może dziś rezygnować z drugiej opcji z powodu wirusa.

Czytaj też: Krakowianie w pandemii przesiedli się na rowery. W komunikacji miejskiej coraz większe pustki

Co ciekawe, dotychczasowe badania nie potwierdzają, by jazda w autobusie czy tramwaju była szczególnie ryzykowna. Pod koniec lata Niemiecki Instytut im. Roberta Kocha opublikował dane na temat 55 tys. przypadków COVID-19, szukając najczęstszych ognisk zachorowań. Z analizy wynika, że w badanym okresie w środkach komunikacji publicznej koronawirusem zakaziło się tylko 90 osób. Oczywiście, kluczowe jest w tym przypadku zachowanie odpowiednich zasad bezpieczeństwa. [Więcej na ten temat pisaliśmy TUTAJ.]

_

Z całością raportu można zapoznać się tutaj.

Zdjęcie: Shutterstock/Christian Mueller

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.