Udostępnij

1,3 mld zł z KPO popłynie do polskich szkół. W planach termomodernizacje i wymiana kopciuchów

04.09.2024

Wraz z rozpoczęciem roku szkolnego ponownie odżyły dyskusje o inwestycjach koniecznych do podjęcia w polskich placówkach oświatowych. We wtorek 3 września Ministerstwo Klimatu i Środowiska ogłosiło program „Wymiana źródeł ciepła i poprawa efektywności energetycznej szkół”. Nabór rozpoczął się 2 września. Wnioski będą rozpatrywane według kolejności zgłoszeń i oceniane pod względem jakościowym. Środki muszą trafić do beneficjentów 30 czerwca 2026 r. Program będzie obowiązywał do wyczerpania środków.

Ministra Klimatu i Środowiska Paulina Henning-Kloska oraz ministra edukacji Barbara Nowacka zaprezentowały program zakładający przekazanie 1,3 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na termomodernizację szkół. Łącznie skorzystać ma 250 placówek, co, jak przyznaje resort, jest kroplą w morzu potrzeb.

Barbara Nowacka mówiła podczas konferencji: – Nowoczesna szkoła to także nowoczesna infrastruktura. Dlatego 1,3 mld zł ze środków z KPO zostanie przeznaczonych na termomodernizację szkół. My dzięki temu programowi pokażemy, jak zielona transformacja jest możliwa, jak bardzo jest efektywna.

– Niewątpliwie bardzo ważną i bardzo potrzebną inwestycją jest transformacja energetyczna budynków użyteczności publicznej szeroko pojętych, w tym oczywiście budynków szkolnych, placówek edukacyjnych – powiedziała z kolei szefowa MKiŚ.

1,3 mld złotych na wymianę kopciuchów w szkołach. Nawet 100% dofinansowania

Na ten cel Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska, mając do dyspozycji środki europejskie, przygotował program „Wymiana źródeł ciepła i poprawa efektywności energetycznej szkół. – Na ten program ze środków KPO przeznaczamy dziś 1,3 mld zł. Szacujemy, że za te pieniądze uda się termomodernizować 250 placówek.

Henning-Kloska zwróciła uwagę na korzyści na kilku poziomach. – Dzięki temu, że rząd uruchomił środki z KPO, dziś te pieniądze mogą realnie wspierać nie tylko polską gospodarkę, ale – co najważniejsze – wspierać właśnie edukację.

Przywołana kwota jest pierwszym etapem programu i przewidywane jest zwiększenie środków na ten cel. W programie można składać wnioski nawet na 100 proc. kosztów kwalifikowanych obejmujących zarówno wymianę źródeł ciepła, jak i termomodernizację budynku. Każdej inwestycji musi towarzyszyć audyt energetyczny, który uwzględni spadek zapotrzebowania na energię pierwotną w wysokości 30 proc. Ministra Henning-Kloska uspokaja, że po dobrej termomodernizacji jest to efekt realny do uzyskania.

Tak działa termomodernizacja. Rachunki 30% w dół

Termomodernizację pozwalającą zaoszczędzić 30 proc. na rachunkach za energię przeszła już np. Publiczna Szkoła Podstawowa nr 312 na warszawskiej Pradze. Jej uczniowie, według ministerstwa, po udanej termomodernizacji, sami zachęcali dyrekcję do szerzenia tej inicjatywy i promocji jej m.in. poprzez organizację konkursu fotograficznego. Cieszyli się też z lepszej jakości powietrza w salach lekcyjnych.

– W ten sposób zaoszczędzone pieniądze, zamiast na utrzymanie budynków placówek oświatowych i ich utrzymanie, energię, można przeznaczyć na edukację.

Także ministra edukacji wyraziła nadzieję, że zaoszczędzone przez jednostki pieniądze zostaną spożytkowane na poprawę jakości edukacji. – To również inwestycja w zdrowie – podkreśliła szefowa resortu klimatu i środowiska. Zmniejsza to ilość kotłów węglowych, a co za tym idzie, poprawia jakość powietrza.

Zdjęcie tytułowe: maroke/Shutterstock

Autor

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Jej teksty ukazują się też w Onet.pl. Współpracuje również z Odpowiedzialnym Inwestorem. Pisze przede wszystkim o gospodarce odpadami, edukacji ekologicznej, zielonych inwestycjach, transformacji systemu żywności i energetycznej. Preferuje społeczne ujęcie tematu. Zainteresowania: ochrona przyrody; przede wszystkim GOZ i OZE, eco-lifestyle oraz psychologia.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.