Udostępnij

Rada Miasta Bristolu poparła ograniczenie ruchu pojazdów z silnikiem Diesla. Chcą, by zakaz objął także mieszkańców

07.11.2019

Rada Miasta Bristolu głosowała we wtorek nad zakazem poruszania się pojazdów z silnikiem Diesla, przez większość czasu dnia, po obszarze obejmującym centrum miasta. Większość radnych wyraziła poparcie, jednak by zakaz mógł wejść w życie, potrzebna jest jeszcze akceptacja ze strony rządu. Bristol zmaga się z ponadprzeciętnym zanieczyszczeniem powietrza, głównie tlenkami azotu pochodzącymi z ruchu samochodowego. 

Jak donosi brytyjski „The Guardian”, we wtorek bristolska rada miasta zagłosowała za zakazem ruchu pojazdów z silnikiem Diesla, który będzie obowiązywać między 7 rano a 15 po południu i dotyczyć centralnej części miasta. W ten sposób Bristol chce walczyć z zanieczyszczeniami powietrza, których głównym źródłem w jego przypadku jest właśnie ruch samochodowy.

Ograniczenia także dla mieszkańców

By jednak zakaz mógł wejść w życie, radni potrzebują jeszcze akceptacji przepisów przez władze centralne, co póki co nie jest przesądzone. Gdyby jednak do tego doszło, byłby to pierwszy na Wyspach przypadek przepisów tak silnie uderzających w diesle i obejmujących także samochody mieszkańców. Dla wielu z nich będzie to w praktyce konieczność pożegnania się z samochodem z silnikiem Diesla, o ile nie będą w stanie dostosować się do ograniczeń czasowych.

Proponowany zakaz, jak wynika z projektu, miałby obejmować ścisłe centrum Bristolu, tzw. stare miasto, a także otaczające je dzielnice.  By egzekwować nowe przepisy planowana jest instalacja systemu rozpoznawania tablic rejestracyjnych, podobnego do tych zastosowanych w londyńskiej strefie ULEZ. [Więcej na temat londyńskiej strefy ultra-niskiej emisji pisaliśmy między innymi tutaj.]

Nowa strefa wzmocni już obowiązuje przepisy, które zabraniają wjazdu do miasta samochodom niespełniającym określonych norm emisyjnych – dotyczą one jednak jedynie samochodów komercyjnych, m.in. transportujących towary.

Nie wszyscy popierają zakaz

BBC wskazuje z kolei na liczne kontrowersje, jakie pojawiły się wśród mieszkańców Bristolu. Choć nie brakuje głosów popierających przegłosowany przez radnych projekt (który w dodatku był wcześniej konsultowany społecznie), w mediach społecznościowych pojawiły się słowa oburzenia innych. Niektórzy dostrzegają „spisek”, jakoby zakaz miał mieć na celu przede wszystkim rozładowanie ruchu ulicznego, z którym  miasto sobie nie radzi, inni natomiast wskazują, że zakaz może ograniczyć biedniejszej części mieszkańców dostęp do znajdujących się w strefie szpitali: Bristol Royal Infirmary i dziecięcego Bristol Royal Children’s Hospital. Rzecznik uniwersyteckich szpitali zapewnia jednak, że przedstawiciele Rady zapewnili jednostki, iż zakaz nie utrudni dostępu do opieki medycznej.

Dalszy los przyjętych przepisów zależy w każdym razie od decyzji władz centralnych.

Szkodliwość tlenków azotu

Tlenki azotu (NOx) są – obok m.in.  pyłów zawieszonych (PM) i benzo(a)pirenu  – zanieczyszczeniami powietrza, które powszechnie trawią miasta na świecie.  Wśród szkód, jakie mogą wyrządzić ludzkiemu zdrowiu, wymienia się m.in. działanie drażniące na spojówki oraz śluzówki nosa i gardła; poważniejsze podrażnianie układu oddechowego, w tym wywoływanie duszności; czy zwiększanie podatności na infekcje dróg oddechowych, szczególnie w przypadku dzieci i osób z obniżoną odpornością. Są również szkodliwe dla osób cierpiących na astmę oraz przewlekłą chorobę obturacyjną płuc. [Więcej na temat szkodliwości tlenków azotu, bardziej fachowo, można przeczytać np. tutaj.]

 

Z mapą strefy, która miałaby zostać objęta zakazem, można zapoznać się tutaj.

Źródła: cleanairforbristol.org, The Guardian, BBC, SmogLab

Zdjęcie: Shutterstock/RikoBest

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.