Udostępnij

Już niedługo nie kupimy spalinowego Forda czy Jaguara. Koncerny stawiają na elektryki

19.02.2021

Kolejne marki samochodów deklarują odejście od produkcji spalinowych osobówek w perspektywie najbliższych lat. Samochody elektryczne chce produkować m.in. Ford i Jaguar.

Przed kilkoma dniami plan odchodzenia od silników spalinowych w samochodach osobowych w Europie zapowiedział Ford. Koncern planuje, że najpóźniej do połowy 2026 roku wszystkie modele oferowane na Starym Kontynencie dostępne będą w wersjach elektrycznych i hybrydowych typu plug-in. W 2030 roku nastąpić ma pełna elektryfikacja oferty aut osobowych w Europie.

Zmiany planowane są także w ofercie samochodów użytkowych (transportowych), choć w nieco wolniejszym tempie. Ford chce, by do 2030 roku 2/3 tego rodzaju pojazdów sprzedawanych w Europie jeździło na prąd.

 class=

Luksusowe i terenowe samochody elektryczne

W skali globalnej Ford planuje zainwestować 22 miliardy dolarów w elektryfikację swojej oferty do 2025 roku. W najbliższym czasie miliard dolarów trafi do fabryki w Kolonii, która przechodzi gruntowną restrukturyzację. Już za dwa lata z taśmy zjechać mają tam pierwsze samochody elektryczne.

Czytaj także: Czy warto kupić samochód elektryczny? Jak ładować go energią słoneczną? Praktyczny poradnik

Ambitne plany zaprezentował ostatnio również koncern Jaguar Land Rover, będący częścią indyjskiej grupy Tata Motors. W przypadku luksusowej marki Jaguar pełna elektryfikacja ma nastąpić już w 2025 roku. Wszystkie modele terenowych Land Roverów do 2030 mają być zasilane prądem. Koncern zapowiedział także, że rozwija technologię napędu wodorowego.

Ambitne plany, ale i problemy

Plany producentów wpisują się w coraz ambitniejsze polityki klimatyczne poszczególnych państw, które w wielu przypadkach dotykają także transportu. W Unii Europejskiej sektor ten generuje ok. 30 proc. emisji dwutlenku węgla, z czego za 72 proc. odpowiada transport kołowy.

Sprzedaży samochodów spalinowych zakazać planuje m.in. Francja, Dania i Wielka Brytania. Pod koniec ubiegłego roku rząd Borisa Johnsona ogłosił, że od 2030 roku mieszkańcy Wysp nie kupią już aut spalinowych, a od 2035 także hybryd. W Europie bardziej zdecydowaną politykę przyjęła jedynie Norwegia, gdzie podobne regulacje wejdą w życie już za cztery lata.

Czytaj także: Wodór – przyszłość transportu? Nowy raport sugeruje użycie go w kolei i komunikacji miejskiej

Coraz więcej dyskutuje się także o ograniczeniach dla pojazdów ciężarowych. Grupa producentów ciężarówek zadeklarowała niedawno, że do 2040 roku byłaby zakończyć sprzedaż pojazdów z silnikiem diesla, zastępując je alternatywami na wodór i energię elektryczną. Firmy oczekują jednak wsparcia, m.in. w postaci rozwoju odpowiedniej infrastruktury oraz ułatwień w konkurowaniu z tańszymi dieslami.

_

Zdjęcie: Shutterstock/husjur02

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.