Udostępnij

Wodór – przyszłość transportu? Nowy raport sugeruje użycie go w kolei i komunikacji miejskiej

18.02.2021

Inwestycje w infrastrukturę i tabor wodorowy staną się bardziej opłacalne niż dotychczasowe rozwiązania bateryjne. Tak wynika z raportu opublikowanego przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR. Technologie wodorowe mogłyby być, zdaniem ekspertów, stosowane w transporcie kolejowym, autobusowym i samochodowym.

Transport odpowiada za około 30 proc. emisji dwutlenku węgla w Unii Europejskiej. W związku z celami klimatycznymi – i rosnącym zainteresowaniem paliwami alternatywnymi – Zespół Doradców Gospodarczych TOR przygotował raport pt. „Transport kluczem do rozwoju technologii wodorowych”. W dokumencie wskazano na możliwości wodoryzacji w poszczególnych obszarach transportu w Polsce.

 class=

Komisja Europejska zakłada, że w 2050 roku wodór będzie pokrywać 24 proc. zapotrzebowania na energię we wspólnocie. Polska, która odpowiada za 14 proc. produkcji wodoru w Europie (ok. 1 mln ton rocznie), mogłaby mieć w tym znaczący udział – podkreślają eksperci ZDG TOR.

Czytaj także: Mniej aut na ulicach, lepszy transport publiczny. To postulaty wrocławskiego panelu obywatelskiego

Po pierwsze komunikacja miejska

Autorzy raportu zwracają uwagę, że w pierwszej kolejności transport wodorowy powinien zostać wdrożony w komunikacji miejskiej.

Jak wskazują, autobus wodorowy może pozwolić na oszczędność nawet 800 ton CO2 w swoim 12-letnim cyklu życia, w porównaniu z autobusem spalinowym. Pojazdy wodorowe mogą w niedalekiej przyszłości stać się bardziej opłacalnymi od elektrycznych. Ma temu sprzyjać ma rozwój infrastruktury i technologii zmniejszającej koszty produkcji.

Transport kolejowy, miejski, ciężarowy oraz indywidualny w postaci flot zeroemisyjnych pojazdów, w tym taksówek, pozwoli szybciej osiągnąć konieczny do upowszechnienia wodoru efekt skali. W perspektywie średnioterminowej, w miarę wzrostu popytu, na rynku powinien pojawić się wodór niskoemisyjny, z kolei w perspektywie długoterminowej mówimy o wodorze zeroemisyjnym – komentuje Adrian Furgalski, prezes zarządu w Zespole Doradców Gospodarczych TOR.

Wodór zdominuje transport kolejowy i drogowy?

Jako obszar z największym potencjałem na wdrożenie technologii wodorowych autorzy raportu wskazują transport kolejowy. Szczególnie w odniesieniu do tras niezelektryfikowanych, których w Polsce mamy ok. 7,3 tys. kilometrów. Na odcinkach tych mogłyby w niedalekiej przyszłości poruszać się tabory ciągnięte przez lokomotywy zasilane ogniwami wodorowymi. Jak oceniają eksperci ZDG TOR, ich wdrożenie byłoby tańsze niż elektryfikacja linii.

Czytaj także: Nowe ciężarówki tylko na prąd i wodór? Możliwe do 2040 roku, ale producenci stawiają warunki

Jeśli natomiast chcemy skutecznie zmniejszyć emisje dwutlenku węgla w sektorze transportu, powinniśmy dołożyć starań na rzecz rozwoju technologii wodorowych w transporcie drogowym. To pojazdy kołowe odpowiadają bowiem za 72 proc. emisji CO2 w całym transporcie. Zmiany w tym zakresie są przy tym spójne z unijnymi celami ograniczenia zanieczyszczeń komunikacyjnych w powietrzu, takich jak pyły zawieszone, metale ciężkie, tlenki siarki oraz azotu.

Jak wdrożyć technologie wodorowe w transporcie?

Autorzy raportu podkreślają, że pierwszym etapem wdrożenia technologii wodorowych w transporcie powinno być stworzenie odpowiedniej infrastruktury, szczególnie sieci punktów tankowania. Komisja Europejska przewiduje na inwestycje związane magazynowaniem i dystrybucją wodoru nawet 65 mld euro do roku 2030.

Na stworzenie 400 nowych stacji tankowania zaplanowano wydanie 1 mld euro z tej kwoty. Obecnie w Europie funkcjonuje 177 takich punktów. Choć Polska jest na razie „białą plamą” na wodorowej mapie UE, przewiduje się, że w ciągu najbliższych kilkunastu miesięcy nad Wisłą pojawią się HUB-y i specjalne stacje tankowania.

Czytaj także: ZeroAvia chce wyprowadzić samoloty na wodór w 2023 r. Maszyna ma mieć zasięg 800 km

Najpierw jednak konieczny jest rozwój instalacji do oczyszczania wodoru wytwarzanego w przemyśle, a następnie z odnawialnych źródeł energii. Inwestycje w tym zakresie realizowane są m.in. we Włocławku i Trzebinii, za sprawą jednego z koncernów paliwowo-energetycznych. W ubiegłym roku zakup urządzeń służących do wytwarzania wodoru zapowiedział także Zespół Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin (ZE PAK).

_

Z całością omawianego raportu można zapoznać się tutaj.

Zdjęcie: Shutterstock/Scharfsinn

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.