Udostępnij

Tak działa londyńska strefa: zanieczyszczenie tlenkami azotu spadło o 1/3, z ulic zniknęło 35 tys. starych aut

18.11.2019

W Londynie od pół roku funkcjonuje tzw. strefa ultraniskiej emisji (ultra-low emission zone, ULEZ), wprowadzająca ograniczenia dla ruchu samochodowego w centrum miasta. Przed paroma dniami władze stolicy Wielkiej Brytanii pochwaliły się rezultatami jej działania: w ramach ULEZ zanieczyszczenie tlenkami azotu spadło średnio o ok. jedną trzecią, a z objętych monitoringiem ulic zniknęło 35 tys. przestarzałych samochodów. 

Strefa ULEZ uruchomiona została 8 kwietnia 2019 r. i na ten moment pokrywa się ona z obowiązującą już wcześniej strefą opłat za wjazd do centrum. Od teraz jednak funkcjonuje ona przez całą dobę, 7 dni w tygodniu, a na barki kierowców doszły nowe ograniczenia, w postaci limitów emisyjności pojazdów. W październiku 2021 roku planowane jest natomiast rozszerzenie obowiązywania strefy ULEZ do granic wyznaczonych przez północną i południową obwodnicę miasta.

Kierowcy pojazdów, które nie spełniają obowiązujących norm, muszą płacić 12,50 £ dziennie za korzystanie z nich na terenie ULEZ – nawet jeśli są mieszkańcami strefy. W przypadku poruszania się ciężarówką lub autobusem, opłata ta wynosić może nawet 100 £ dziennie. Jak informowaliśmy m.in. tutaj, prowadzone restrykcje obejmą przede wszystkim samochody benzynowe wyprodukowane przed 2006 rokiem oraz diesle sprzed 2015 roku.

Czytaj także: Rada Miasta Bristolu poparła ograniczenie ruchu pojazdów z silnikiem Diesla. Chcą, by zakaz objął także mieszkańców

Za przestrzeganie nowych norm odpowiada system kamer rejestrujący tablice rejestracyjne i weryfikujący pojazdy po zadeklarowanych przez producenta poziomów emisje spalin. W przypadku gdy normy nie są spełnione a ze strony kierowcy nie wpłynie opłata, na jego adres trafi mandat.

Aktualnie Londyn dysponuje tysiącem specjalistycznych kamer, natomiast rozwinięty (w 2021 r.) system ma być nawet 18-krotnie większy.

Mniej tlenków azotu

Z opublikowanego przez władze miasta raportu wynika, że Londyńczycy mogą już odczuć pierwsze efekty funkcjonowania strefy ULEZ. Według zebranych danych zanieczyszczenie dwutlenkiem azotu (NO2) między lutym 2017 roku a wrześniem 2019 spadło średnio o 36 proc., przy czym odpowiedzialny jest za to również wprowadzony wcześniej system opłat za wjazd do centrum. W dokumencie stwierdzono, że wprowadzeniu ULEZ można przypisać 29 punktów procentowych ze wspomnianego spadku.

Łącznie spadek wszystkich tlenków azotu (NOx), które pochodzą z ruchu drogowego spadły średnio o 31 procent. Podkreślono również, że w żadnych z punktów pomiarowych nie odnotowano wzrostu poziomu zanieczyszczeń tlenkami azotu.

Mniej moto-kopciuchów

Widoczne zmiany są widoczne również jeśli chodzi o pojazdy, jakie dziś można spotkać na terenie obowiązywania ULEZ. Autorzy raportu szacują, że dziennie po ulicach w ramach strefy porusza się o 35 tys. mniej przestarzałych samochodów, które w największym stopniu odpowiadały do tej pory za zanieczyszczenia z ruchu drogowego. Obecnie ok. 77 proc. samochodów poruszających się po strefie spełnia nowe wymagania – znacznie więcej niż w lutym 2017 (wówczas 39 proc.) i jeszcze w marcu 2019 roku (61 proc.).

Regulacje skłoniły więc część kierowców do rezygnacji z wjazdu do strefy pojazdami niespełniającymi norm, a w przypadku części  mieszkańców strefy – najprawdopodobniej – do zmiany samochodu lub rezygnacji na rzecz innych środków transportu. Nadal istnieją jednak osoby skłonne do zapłacenia opłaty wjazdowej, ustalonej dla ULEZ.

„Wprowadzenie [strefy] ULEZ  było znaczącym momentem dla [ochrony – SM] zdrowia Londyńczyków, co wyraźnie pokazują dane z pierwszych sześciu miesięcy jej funkcjonowania” – powiedział Alex Williams, dyrektor ds. planowania transportu w londyńskim magistracie, cytowany przez brytyjskie media. „Niemal cztery piąte pojazdów wjeżdżających dziś do strefy spełniają surowe normy emisji, zmniejszając szkodliwe zanieczyszczenie NO2 o prawie jedną trzecią”.

 

Źródło: london.gov.uk

Zdjęcie: Shutterstock/Alena Veasey

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.