Udostępnij

W upalne dni diesle trują bardziej. Emisje tlenków azotu wyższe o 20-30 proc.

11.09.2019

Rezultaty badań przeprowadzonych w Paryżu rzucają nowe światło na skalę zanieczyszczeń związanych z ruchem samochodowym i motocyklowym. W pomiarach z czerwca i lipca tego roku odnotowano bowiem, że samochody z silnikiem diesla odpowiadają za znaczącą większą ilość zanieczyszczeń tlenkami azotu, gdy temperatura wzrasta powyżej 30 stopni Celsjusza. A cieplejszych dni może być coraz więcej.

W te wakacje w Paryżu inicjatywa The Real Urban Emissions (TRUE) prowadziła badania zanieczyszczeń powietrza pochodzących z rur wydechowych samochodów i motocykli, szczególnie tlenków azotu (NOx). Pomiary prowadzono w trzech paryskich lokalizacjach, a objętych nimi zostało ok. 180 tysięcy pojazdów.

Czytaj także: Diesle w cyklu miejskim trują o wiele bardziej niż na papierze

Na tej podstawie odnotowano ciekawą zależność: w dniach, w których temperatura powietrza przekraczała 30 stopni Celsjusza, emitowanych przez samochody z silnikiem Diesla zanieczyszczeń było o 20 do nawet 30 proc. więcej, w porównaniu z przedziałem temperaturowym 20-30 stopni Celsjusza. Jest to o tyle ważne, że – jak wskazuje TRUE – to ilość zanieczyszczeń produkowanych w temperaturze 20-30 stopni stanowi podstawę dla oceny pojazdów w testach homologacyjnych.

Tyle, że między początkiem czerwca a końcem sierpnia w Paryżu odnotowano aż 20 dni, w których termometry pokazywały ponad 30 kresek.

Inicjatywa TRUE podkreśla swoje obawy, że wraz z postępującymi zmianami klimatu upalnych dni może być więcej – a co za tym idzie, więcej może być również otaczających nas zanieczyszczeń.

Sprawdź również: Metaliczne cząstki znaleziono w sercach młodych mieszkańców miast. Ich źródłem spaliny

„Paryż był pierwszym francuskim miastem, które ustanowiło strefę niskiej emisji w 2015 roku. [To badanie] potwierdza, że ​​zakaz stosowania oleju napędowego jest właściwym celem. Moglibyśmy pójść dalej, aby odzyskać czyste powietrze z powrotem w Paryżu” – powiedział wiceburmistrz miasta, odpowiedzialny za transport, Christophe Najdovski. [Szerzej o tym, co w związku z ruchem samochodowym robi i planuje Paryż, pisaliśmy m.in. tutaj.]

 

Źródło: The Real Urban Emissions Initiative

Zdjęcie: Shutterstock/Kichigin

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.