Udostępnij

Zamieniła 29-letni wrak w samochód elektryczny „domowej roboty”

04.06.2022

Rosemary Penwarden mówi, że jest wdzięczna firmom naftowym za motywację do działania. Jak zapewnia mieszkanka Nowej Zelandii, jej samochód elektryczny zasilany energią słoneczną i choć jest domowej roboty działa bez zarzutu od trzech lat.

63-letnia Rosemary chciała udowodnić światu, że taki samochód jest możliwy do przerobienia. Tak też zrobiła i od trzech lat jeździ nim po wyspie na Pacyfiku. Nad projektem spędziła ponad osiem miesięcy solidnej pracy. W majsterkowaniu pomagał kolega. – Musisz być trochę szalony, żeby to zrobić – powiedziała na łamach “The Guardian”.

Samochód elektryczny domowej roboty za 24 tysiące dolarów

Penwarden kupiła karoserię wraku z 1993 roku i sama wymontowała silnik spalinowy. Wymieniła go na nową skrzynię biegów i silnik elektryczny, a następnie zapakowała przód i tył auta w akumulatory – 24 pod maską i 56 w bagażniku.  – Za motywację chcę podziękować firmom naftowym – skomentowała.

Jak wylicza, cały projekt, łącznie z robocizną, kosztował ją 24 tysiące dolarów. Samochód jest w pełni sygnowany i objęty gwarancją. Po kilku latach obecności w trasie, jej projekt zwrócił niedawno uwagę lokalnych dziennikarzy.

Hagen Bruggemann, inżynier chłodnictwa, który pomógł Penwarden w projekcie, przerobił już około ośmiu samochodów na elektryczne. – Można mówić, ile się chce o ekologii, ale to należy wdrożyć – mówił.

Jednak bez darmowej siły roboczej przekształcenie samochodu nie jest opłacalną opcją dla większości ludzi. Jak przekonuje inżynier, wciąż istnieje silny argument handlowy przemawiający za przebudową ciężarówek i większych pojazdów, w których nadwozie jest warte znacznie więcej niż silnik. Wylicza, że przebudowa ciężarówki z silnikiem diesla opłaciłaby się w ciągu pięciu lat.  – Ci, co naprawdę zanieczyszczają środowisko, powinni płacić. Nie rozumiem, dlaczego nie mieliby tego robić – dodaje.

Ładuje samochód w swoim domu

Penwarden jest długoletnią działaczka na rzecz ochrony środowiska. Przyznaje, że czas oraz pieniądze, które poświęciła na przebudowę swojego samochodu, nie są możliwe dla wszystkich.  

– Jestem w bardzo uprzywilejowanym miejscu, ale gdy świat przystosowuje się do kryzysu klimatycznego, chciałam zilustrować tą możliwość. Ładuję samochód w swoim domu, który jest w pełni zasilany energią słoneczną – wyjaśniała kobieta.

Chociaż Penwarden wierzy, że samochód się jej opłaci, skoro kiedyś wydawała nawet 100 dolarów tygodniowo na benzynę podczas swoich dojazdów do pracy. Dlatego też wezwała rząd do wsparcia tego typu przeróbek: – Najważniejszą rzeczą jest jak najszybsze powstrzymanie największych trucicieli. Choć może nie była to z mojej strony oszczędność, dałam przykład, a to jest bezcenne.

__

Źródło: The Guardian

Zdjęcie: Archiwum Rosemery Penwarden

Autor

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o ludziach, nauce i mieście. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.