Udostępnij

Londyn uruchomił strefę ultra-niskiej emisji (ULEZ)

09.04.2019

W poniedziałek w Londynie uruchomiono strefę ultra-niskiej emisji (Ultra Low Emission Zone – ULEZ). Od teraz właściciele pojazdów niespełniających norm emisyjnych, będą musieli płacić za wjazd do strefy – w przeciwnym wypadku grożą im mandaty. Nad sprawnym egzekwowaniem nowych przepisów czuwa system monitoringu.

Aktualnie system opiera się na strefie obowiązującej wcześniej – teraz jednak będzie ona funkcjonować przez całą dobę, każdego dnia. W październiku 2021 roku, obszar objęty restrykcjami zostanie rozszerzony do granic wyznaczonych przez północną i południową obwodnicę miasta.

System obejmuje wszystkich kierowców poruszających się po obszarze ULEZ – także mieszkańców. Za możliwość poruszania się po strefie samochodem niespełniającym norm trzeba płacić 12,50 £ dziennie, natomiast ciężarówką lub autobusem – 100 £ dziennie. Eksperci szacują, że wprowadzone restrykcje obejmą przede wszystkim samochody benzynowe wyprodukowane przed 2006 rokiem, a także diesle sprzed 2015 roku.

Londyn jest pierwszą metropolią, której władze zdecydowały się na tak zdecydowane działania, jeśli chodzi o ograniczenie emisji pochodzących z transportu.

Więcej na temat szczegółów działania systemu, a także związanych z nim kontrowersjach, pisaliśmy tutaj.

Stop zanieczyszczeniom

Aktualnie 2 miliony londyńczyków żyją na obszarze o notorycznie przekraczanych normach dla tlenków azotu – a wśród nich 400 tysięcy dzieci. Toksyczne związki pochodzą przede wszystkim z transportu drogowego.

„Zanieczyszczenie powietrza może mieć poważne konsekwencje zdrowotne dla rozwijającego się dziecka, a wczesne narażenie zwiększa ryzyko astmy i zakażeń płuc, a to może zagrażać życiu” – powiedział prof. Jonathan Grigg z Royal College of Pediatrics and Child Health, cytowany przez stację CNN.

Tlenki azotu mogą również wpływać na zdrowie psychiczne dorastającej młodzieży – o czym szerzej informowaliśmy tutaj.

„Chodzi również o sprawiedliwość społeczną – ludzie w najbardziej ubogich częściach Londynu, którzy mają najmniejsze szanse na posiadanie samochodu, odczuwają najgorsze skutki szkodliwego zanieczyszczenia powietrza” – powiedział podczas konferencji prasowej burmistrz Londynu, Sadiq Khan.

 

Źródła:  tfl.gov.uk, CNN

Zdjęcie: Shutterstock/Kevin J. Frost

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.