Udostępnij

Krakowska Strefa Czystego Transportu pod lupą NSA. Zapadł ważny wyrok

01.12.2025

Naczelny Sąd Administracyjny zajął się sprawą krakowskiej Strefy Czystego Transportu. – Wyrok, chociaż bezpośrednio dotyczy starej SCT, ma ogromne znaczenie również dla nowej uchwały – komentuje Miłosz Jakubowski z Fundacji Frank Bold, radca prawny obecny na posiedzeniu.

Na początek ważne wyjaśnienie – NSA zajmował się pierwszą, nieaktualną już wersją krakowskiej SCT, co do której Wojewódzki Sąd Administracyjny złożył uwagi, uchylając część przepisów. Sprawę szeroko opisywaliśmy na łamach SmogLabu. W dużym skrócie sąd wskazał, że granice strefy nie zostały należycie określone w uchwale.

W międzyczasie krakowscy radni przyjęli nową uchwałę ws. SCT, wprowadzając istotne zmiany: z przepisów dożywotnio zwolnieni są mieszkańcy Krakowa a w okresie przejściowym osoby spoza Krakowa mogą wjeżdżać pojazdami niespełniającymi norm po wniesieniu opłaty. Mimo, że uchwała, którą zajmował się NSA nie jest już obowiązująca, to decyzja sądu ma znaczenie dla wszystkich stref w Polsce.

NSA uchylił decyzję Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ws. SCT w Krakowie

Prawnicy Fundacji Frank Bold byli na czwartkowej rozprawie w Naczelnym Sądzie Administracyjnym dotyczącej „starej” wersji krakowskiej SCT. Jaki jest werdykt najwyższej instancji? 

Miłosz Jakubowski, radca prawny, Fundacja Frank Bold: Naczelny Sąd Administracyjny uwzględnił skargę kasacyjną Fundacji i uchylił zaskarżony wyrok WSA ze stycznia 2024 r. NSA przychylił się do wszystkich najważniejszych zarzutów Fundacji, wskazując m.in., że ustawa nie wyklucza objęcia SCT całego obszaru miasta oraz że granice SCT były w starej uchwale określone w sposób wystarczająco precyzyjny.

NSA przychylił się również do naszej argumentacji dotyczącej określenia w uchwale sposobu organizacji ruchu na obszarze strefy. NSA wskazał, że uzasadnienie wyroku krakowskiego sądu było w tym zakresie niewystarczające i niezrozumiałe. W związku z tym ponownie rozpatrując sprawę WSA będzie musiał to wnikliwie przeanalizować, wypełniając wszystkie wskazówki sformułowane przez NSA. 

Co takie postanowienie oznacza dla krakowian w praktyce?

Wyrok, chociaż bezpośrednio dotyczy starej SCT, ma ogromne znaczenie również dla nowej uchwały. Ona też została zaskarżona przez wojewodę małopolskiego, a w styczniu przyszłego roku WSA w Krakowie rozpatrzy tę skargę (oraz inne, złożone przez osoby prywatne). Część zarzutów wojewody pokrywa się z tymi, które były podnoszone w stosunku do starej SCT. Dotyczy to w szczególności kwestii określenia sposobu organizacji ruchu.

Orzekając w sprawie nowej SCT, krakowski sąd zapewne weźmie pod uwagę stanowisko wyrażone w czwartkowym wyroku NSA. Mówiąc wprost – ryzyko, że WSA stwierdzi nieważność nowej uchwały w sprawie SCT znacząco spadło.

„Wyrok NSA wpłynie na orzecznictwo wszystkich sądów w sprawach dotyczących SCT”

Czy można uznać, że to definitywnie zamyka sprawę skoro WSA będzie przy styczniowej rozprawie uwzględniał wyrok NSA, czy czeka nas kolejne zamieszanie wokół SCT?

Nie, ten wyrok nie zamyka sprawy definitywnie. WSA będzie musiał ponownie zająć się sprawą i wydać kolejny wyrok, kierując się wytycznymi sformułowanymi przez WSA. W szczególności będzie musiał dokładnie przeanalizować kwestię określenia sposobu organizacji ruchu i szczegółowo uzasadnić swoje stanowisko w tym zakresie. Ponadto, NSA nakazał również ustosunkowanie się do zagadnień dotyczących ochrony konstytucyjnych praw i wolności, ze szczególnym uwzględnieniem ochrony zdrowia i ochrony środowiska, które to wartości, jak podkreślił sąd, mają szczególnie wysoką pozycję w świetle polskiej Konstytucji.

Dlaczego sąd w ogóle się nią zajmował, skoro uchwała już nie obowiązuje?

To, że uchwała nie obowiązuje, nie miało znaczenia dla NSA, ponieważ NSA kontrolował wyrok wojewódzkiego sądu administracyjnego. Poza tym nie można całkowicie wykluczyć sytuacji, w której stara SCT jednak wróci do obrotu prawnego. Stałoby się tak, gdyby nowa uchwała w sprawie SCT została prawomocnie unieważniona. Czwartkowy wyrok NSA będzie rzutował na orzecznictwo wszystkich polskich sądów administracyjnych w sprawach dotyczących SCT. Dlatego wbrew pozorom nie jest to sprawa o pietruszkę.

W pierwszych trzech latach obowiązywania strefy będzie można wjechać do niej pojazdem niespełniającym norm, pod warunkiem wniesienia opłaty. Prezydent Krakowa zapowiedział, że ekwiwalent tych środków będzie inwestowany w aglomeracji krakowskiej, wymieniając na przykład parkingi Park and Ride na granicach miasta. Jak oceniacie ten ruch?

Przeznaczenie środków z opłat za wjazd do SCT reguluje art. 39 ust. 6 ustawy o elektomobilności. Zawiera on zamknięty katalog kosztów, które mogą być finansowane z tych środków: oznakowanie SCT, zakup autobusów zeroemisyjnych, zakup tramwajów, zakup innych środków transportu zbiorowego, finansowanie wsparcia zakupu rowerów elektrycznych.

Naszym zdaniem ten katalog jest zbyt wąski, zbyt restrykcyjny. Jak rozumiem, Prezydent właśnie dlatego mówi o ekwiwalencie tych środków. Inwestowanie w szeroko pojęty transport zbiorowy w obrębie aglomeracji, poza granicami miasta, to jak najbardziej słuszny kierunek. Zwłaszcza że krakowska SCT będzie w dużo większym stopniu obciążać mieszkańców okolicznych gmin niż Krakowian. 

Zdjęcie tytułowe: Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich – domena publiczna

Autor

SmogLab

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Zastępczyni redaktora naczelnego SmogLabu. Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Z portalem związana od 2021 roku. Wcześniej redaktorka Odpowiedzialnego Inwestora. Pisze głownie o zdrowiu, żywności, lasach, gospodarce odpadami i zielonych inwestycjach.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Współzałożyciel SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.