Udostępnij

Wodór – przyszłość transportu? Nowy raport sugeruje użycie go w kolei i komunikacji miejskiej

18.02.2021

Inwestycje w infrastrukturę i tabor wodorowy staną się bardziej opłacalne niż dotychczasowe rozwiązania bateryjne. Tak wynika z raportu opublikowanego przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR. Technologie wodorowe mogłyby być, zdaniem ekspertów, stosowane w transporcie kolejowym, autobusowym i samochodowym.

Transport odpowiada za około 30 proc. emisji dwutlenku węgla w Unii Europejskiej. W związku z celami klimatycznymi – i rosnącym zainteresowaniem paliwami alternatywnymi – Zespół Doradców Gospodarczych TOR przygotował raport pt. „Transport kluczem do rozwoju technologii wodorowych”. W dokumencie wskazano na możliwości wodoryzacji w poszczególnych obszarach transportu w Polsce.

 class=

Komisja Europejska zakłada, że w 2050 roku wodór będzie pokrywać 24 proc. zapotrzebowania na energię we wspólnocie. Polska, która odpowiada za 14 proc. produkcji wodoru w Europie (ok. 1 mln ton rocznie), mogłaby mieć w tym znaczący udział – podkreślają eksperci ZDG TOR.

Czytaj także: Mniej aut na ulicach, lepszy transport publiczny. To postulaty wrocławskiego panelu obywatelskiego

Po pierwsze komunikacja miejska

Autorzy raportu zwracają uwagę, że w pierwszej kolejności transport wodorowy powinien zostać wdrożony w komunikacji miejskiej.

Jak wskazują, autobus wodorowy może pozwolić na oszczędność nawet 800 ton CO2 w swoim 12-letnim cyklu życia, w porównaniu z autobusem spalinowym. Pojazdy wodorowe mogą w niedalekiej przyszłości stać się bardziej opłacalnymi od elektrycznych. Ma temu sprzyjać ma rozwój infrastruktury i technologii zmniejszającej koszty produkcji.

Transport kolejowy, miejski, ciężarowy oraz indywidualny w postaci flot zeroemisyjnych pojazdów, w tym taksówek, pozwoli szybciej osiągnąć konieczny do upowszechnienia wodoru efekt skali. W perspektywie średnioterminowej, w miarę wzrostu popytu, na rynku powinien pojawić się wodór niskoemisyjny, z kolei w perspektywie długoterminowej mówimy o wodorze zeroemisyjnym – komentuje Adrian Furgalski, prezes zarządu w Zespole Doradców Gospodarczych TOR.

Wodór zdominuje transport kolejowy i drogowy?

Jako obszar z największym potencjałem na wdrożenie technologii wodorowych autorzy raportu wskazują transport kolejowy. Szczególnie w odniesieniu do tras niezelektryfikowanych, których w Polsce mamy ok. 7,3 tys. kilometrów. Na odcinkach tych mogłyby w niedalekiej przyszłości poruszać się tabory ciągnięte przez lokomotywy zasilane ogniwami wodorowymi. Jak oceniają eksperci ZDG TOR, ich wdrożenie byłoby tańsze niż elektryfikacja linii.

Czytaj także: Nowe ciężarówki tylko na prąd i wodór? Możliwe do 2040 roku, ale producenci stawiają warunki

Jeśli natomiast chcemy skutecznie zmniejszyć emisje dwutlenku węgla w sektorze transportu, powinniśmy dołożyć starań na rzecz rozwoju technologii wodorowych w transporcie drogowym. To pojazdy kołowe odpowiadają bowiem za 72 proc. emisji CO2 w całym transporcie. Zmiany w tym zakresie są przy tym spójne z unijnymi celami ograniczenia zanieczyszczeń komunikacyjnych w powietrzu, takich jak pyły zawieszone, metale ciężkie, tlenki siarki oraz azotu.

Jak wdrożyć technologie wodorowe w transporcie?

Autorzy raportu podkreślają, że pierwszym etapem wdrożenia technologii wodorowych w transporcie powinno być stworzenie odpowiedniej infrastruktury, szczególnie sieci punktów tankowania. Komisja Europejska przewiduje na inwestycje związane magazynowaniem i dystrybucją wodoru nawet 65 mld euro do roku 2030.

Na stworzenie 400 nowych stacji tankowania zaplanowano wydanie 1 mld euro z tej kwoty. Obecnie w Europie funkcjonuje 177 takich punktów. Choć Polska jest na razie „białą plamą” na wodorowej mapie UE, przewiduje się, że w ciągu najbliższych kilkunastu miesięcy nad Wisłą pojawią się HUB-y i specjalne stacje tankowania.

Czytaj także: ZeroAvia chce wyprowadzić samoloty na wodór w 2023 r. Maszyna ma mieć zasięg 800 km

Najpierw jednak konieczny jest rozwój instalacji do oczyszczania wodoru wytwarzanego w przemyśle, a następnie z odnawialnych źródeł energii. Inwestycje w tym zakresie realizowane są m.in. we Włocławku i Trzebinii, za sprawą jednego z koncernów paliwowo-energetycznych. W ubiegłym roku zakup urządzeń służących do wytwarzania wodoru zapowiedział także Zespół Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin (ZE PAK).

_

Z całością omawianego raportu można zapoznać się tutaj.

Zdjęcie: Shutterstock/Scharfsinn

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.