Udostępnij

ZeroAvia chce wyprowadzić samoloty na wodór w 2023 r. Maszyna ma mieć zasięg 800 km

24.12.2020

ZeroAvia to przedsiębiorstwo, którego głównym celem jest opracowanie i wdrożenie na rynek samolotów napędzanych wodorem już w 2023 roku. Firma uzyskała właśnie 21,4 mln dolarów wsparcia od inwestorów, w tym jednego z funduszy firmy Amazon oraz Breakthrough Energy Ventures, założonego przez Billa Gatesa. Ponadto 16,3 mln dolarów dotacji ZeroAvia uzyskała od agencji rządowych Wielkiej Brytanii.

Pierwszy samolot na wodór firmy ZeroAvia ma zostać wprowadzony na rynek w 2023 roku. Jak wynika z zapewnień zarządu, samolot będzie mógł zabrać na pokład maksymalnie 19 pasażerów, dysponując przy tym zasięgiem do 800 kilometrów (500 mil).

Niewielki samolot to jednak dopiero początek planów, jakie snuje firma. Do 2026 roku ZeroAvia chce posiadać maszynę, która pozwoli na lot o zasięgu ponad 500 mil z maksymalnie 80 osobami na pokładzie, a do 2030 roku ponad 1000 mil z setką osób.

Czytaj także: Airbus zapowiedział samoloty na wodór. Pierwszy ma wystartować w 2035 roku

Pierwsze testowe loty, na odległość ok. 400 kilometrów, zapowiedziano na początek 2021 roku. Dwa lata później maszyna miałaby wejść na rynek i tym samym stanowić pierwszy krok w kierunku realnej dekarbonizacji transportu lotniczego.

Miliony wsparcia dla innowacji

Przed kilkoma dniami ZeroAvia potwierdziła dofinansowanie uzyskane ze strony instytucji brytyjskich: Departament Biznesu, Energii i Strategii Przemysłowej (BEIS), Aerospace Technology Institute (ATI) oraz rządowa agencja ds. innowacji Innovate UK wesprą firmę dotacją w wysokości ok. 16,3 mln dolarów amerykańskich.

Ogłoszono także wielomilionowe wsparcie, które inicjatywie udzielą prywatne fundusze inwestycyjne. 21,4 miliona dolarów ma trafić do ZeroAvia ze strony Amazon Climate Pledge Fund, Breakthrough Energy Ventures, Ecosystem Integrity Fund, Horizons Ventures, Shell Ventures i Summa Equity. Firma podjęła także współpracę z liniami lotniczymi British Airways, której celem jest zbadanie, w jaki sposób samoloty wodorowe mogą przysłużyć się dekarbonizacji sektora.

Czytaj także: Samoloty elektryczne czy na wodór? Firma, która to opracuje, zostanie zwolniona z opłat za lądowanie

„Zarówno lotnictwo, jak i rynki finansowe przekonują się do pomysłu, że wodór jest jedyną sensowną ścieżką prowadzącą do zerowej emisyjności lotów komercyjnych. Zasilanie wodorem w przypadku 100-miejscowego samolotu nie jest wykluczone” – powiedział w oświadczeniu założyciel i dyrektor generalny ZeroAvia, Val Miftakhov.

„Bezemisyjny układ napędowy [samolotu] ZeroAvia ma realny potencjał, by pomóc w dekarbonizacji sektora lotniczego. Mamy nadzieję, że ta inwestycja jeszcze bardziej przyspieszy tempo innowacji, umożliwiając bezemisyjny transport lotniczy na dużą skalę” – mówi Kara Hurst, wiceprezes ds. globalnego zrównoważonego rozwoju w spółce Amazon.

_

Zdjęcie: Twitter/ZeroAvia

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.