Udostępnij

Już niedługo nie kupimy spalinowego Forda czy Jaguara. Koncerny stawiają na elektryki

19.02.2021

Kolejne marki samochodów deklarują odejście od produkcji spalinowych osobówek w perspektywie najbliższych lat. Samochody elektryczne chce produkować m.in. Ford i Jaguar.

Przed kilkoma dniami plan odchodzenia od silników spalinowych w samochodach osobowych w Europie zapowiedział Ford. Koncern planuje, że najpóźniej do połowy 2026 roku wszystkie modele oferowane na Starym Kontynencie dostępne będą w wersjach elektrycznych i hybrydowych typu plug-in. W 2030 roku nastąpić ma pełna elektryfikacja oferty aut osobowych w Europie.

Zmiany planowane są także w ofercie samochodów użytkowych (transportowych), choć w nieco wolniejszym tempie. Ford chce, by do 2030 roku 2/3 tego rodzaju pojazdów sprzedawanych w Europie jeździło na prąd.

 class=

Luksusowe i terenowe samochody elektryczne

W skali globalnej Ford planuje zainwestować 22 miliardy dolarów w elektryfikację swojej oferty do 2025 roku. W najbliższym czasie miliard dolarów trafi do fabryki w Kolonii, która przechodzi gruntowną restrukturyzację. Już za dwa lata z taśmy zjechać mają tam pierwsze samochody elektryczne.

Czytaj także: Czy warto kupić samochód elektryczny? Jak ładować go energią słoneczną? Praktyczny poradnik

Ambitne plany zaprezentował ostatnio również koncern Jaguar Land Rover, będący częścią indyjskiej grupy Tata Motors. W przypadku luksusowej marki Jaguar pełna elektryfikacja ma nastąpić już w 2025 roku. Wszystkie modele terenowych Land Roverów do 2030 mają być zasilane prądem. Koncern zapowiedział także, że rozwija technologię napędu wodorowego.

Ambitne plany, ale i problemy

Plany producentów wpisują się w coraz ambitniejsze polityki klimatyczne poszczególnych państw, które w wielu przypadkach dotykają także transportu. W Unii Europejskiej sektor ten generuje ok. 30 proc. emisji dwutlenku węgla, z czego za 72 proc. odpowiada transport kołowy.

Sprzedaży samochodów spalinowych zakazać planuje m.in. Francja, Dania i Wielka Brytania. Pod koniec ubiegłego roku rząd Borisa Johnsona ogłosił, że od 2030 roku mieszkańcy Wysp nie kupią już aut spalinowych, a od 2035 także hybryd. W Europie bardziej zdecydowaną politykę przyjęła jedynie Norwegia, gdzie podobne regulacje wejdą w życie już za cztery lata.

Czytaj także: Wodór – przyszłość transportu? Nowy raport sugeruje użycie go w kolei i komunikacji miejskiej

Coraz więcej dyskutuje się także o ograniczeniach dla pojazdów ciężarowych. Grupa producentów ciężarówek zadeklarowała niedawno, że do 2040 roku byłaby zakończyć sprzedaż pojazdów z silnikiem diesla, zastępując je alternatywami na wodór i energię elektryczną. Firmy oczekują jednak wsparcia, m.in. w postaci rozwoju odpowiedniej infrastruktury oraz ułatwień w konkurowaniu z tańszymi dieslami.

_

Zdjęcie: Shutterstock/husjur02

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.