Udostępnij

Kryzys klimatyczny na lekcjach wychowawczych? „Wszystko zależy od woli nauczyciela i dyrekcji”

05.10.2020

Okazuje się, że po serii protestów i apeli o wzmocnienie edukacji klimatycznej, m.in. ze strony Młodzieżowego Strajku Klimatycznego, odchodzący minister edukacji uwzględnił problem zmian klimatu wśród „istotnych problemów społecznych”, które mogą być poruszane w ramach lekcji wychowawczych. „To potrzebna zmiana, lecz niewystarczająca” – mówią zainteresowani.

Młodzieżowy Strajk Klimatyczny od początku swojej działalności domaga się, by w polskich szkołach można było dowiedzieć się więcej na temat kryzysu klimatycznego, będącego jednym z największych wyzwań współczesności. Jest to jeden z głównych postulatów ruchu, który domaga się uwzględniania aktualnej wiedzy naukowej także w przypadku polskiej polityki klimatycznej.

Akcje MSK nie spotkały się jednak ze szczególnie pozytywnym odzewem ze strony Ministerstwa Edukacji Narodowej czy samego odwołanego właśnie ministra Dariusza Piontkowskiego.

Czytaj także: Bzdury klimatyczne w lekcji MEN. Młodzież dowie się, że globalne ocieplenie to same korzyści

Po apelu ze strony Rzecznika Praw Obywatelskich, by wprowadzić dodatkową edukację klimatyczną do szkół, MEN odpowiedziało z kolei w piśmie: „edukacja ekologiczna, obejmująca również kwestie klimatyczne, jest stałym i obowiązkowym elementem nauczania w polskich szkołach”, tłumacząc tym samym, że nie widzi potrzeby głębokich zmian w tej kwestii.

[Temu, jak obecnie wygląda nauczanie o klimacie w polskich szkołach, krytycznie przyjrzeli się Jakub Jędrak oraz Hubert Kordulewski, który uczy w jednej z warszawskich szkół. Z ich analizą, dotyczącą edukacji klimatycznej na poziomie szkół średnich, zapoznać można się TUTAJ].

https://www.facebook.com/FridaysForFuturePL/posts/643099766315251

Klimat wśród istotnych problemów

Okazuje się jednak, że w czerwcu zmiany klimatu pojawiły się w jednym z rozporządzeń ministra Piontkowskiego, o czym poinformowali nas nauczyciele zaangażowani w edukację klimatyczną.

8 czerwca tego roku zaktualizowane zostało „rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół”. Drobna zmiana dotyczy godzin wychowawczych prowadzonych w szkołach: obok „zajęć z wychowawcą” dopisano formułę „w szczególności zajęć dotyczących istotnych problemów społecznych: zdrowotnych, prawnych, finansowych, klimatycznych i ochrony środowiska”.

„Potrzebne, choć niewystarczające”

„Młodzieżowy Strajk Klimatyczny postuluje edukację klimatyczną na wszystkich poziomach nauczania w Polsce oraz profesjonalne szkolenia nauczycieli w zakresie wiedzy o katastrofie klimatycznej, mechanizmach klimatu i sprawiedliwości klimatycznej. Edukację Klimatyczną trzeba wprowadzić do szkół w formie osobnego przedmiotu lub zmiany w programie nauczania przedmiotów ścisłych” – mówi Johnny Dabrowski z Młodzieżowego Strajku Klimatycznego Warszawa. „Nauczyciele powinni przekazywać jak najbardziej aktualną wiedzę o postępującej zmianie klimatu. Rozporządzenie o omawianiu konkretnych problemów na godzinach wychowawczych jest potrzebne, ale zdecydowanie niewystarczające” – podkreśla aktywista. Jego zdaniem klimat to temat, który powinien być poruszany na każdym przedmiocie: w kontekście kryzysów ekonomicznych na geografii, spadku bioróżnorodności na biologii, czy zmiany bilansu cieplnego Ziemi na fizyce.

„Kryzys klimatyczny nie zna granic, tymi, którzy będą odczuwać jego drastyczne skutki i będą zobowiązani mu przeciwdziałać, są dzisiejsze uczennice i uczniowie. Bez edukacji klimatycznej będziemy bezradni i słabi wobec największej katastrofy, z jaką przyszło się nam zmierzyć” – mówi Dabrowski.

Zmiana głównie w teorii?

O to, czy doprecyzowanie w rozporządzeniu coś zmienia, zapytaliśmy Huberta Kordulewskiego, który uczy matematyki i informatyki w jednym w warszawskich liceów.

„W teorii, czyli raczej nie. To rozporządzenie niczego nie wymusza na wychowawcy, chyba że zadba o to dyrekcja” – mówi nauczyciel. „To, czy temat będzie faktycznie poruszany na lekcjach, zależy zarówno od nauczyciela wychowawcy, jak i od dyrekcji. To znaczy od dobrej woli tychże. Nie ma czegoś w rodzaju formalnej procedury, co z takim rozporządzeniem zrobić” – podkreśla Kordulewski.

Nasz rozmówca dodaje jednak, że gdyby młodzież domagała się zajęć o klimacie w ramach godzin wychowawczych, to wychowawca, w rozumieniu tego rozporządzenia, powinien pozytywnie zareagować. Czyli doprowadzić do przeprowadzenia takich lekcji.

Pojawia się ponadto pytanie, kto mógłby przeprowadzić zajęcia o klimacie. W przypadku wychowawcy, który takich kompetencji nie posiada, pomocą może służyć inny nauczyciel, wyspecjalizowany w naukach przyrodniczych, bądź też osoba zaproszona z zewnątrz.

Nie wiadomo jednak, jak będzie wyglądać zapraszanie edukatorów z zewnątrz w najbliższej przyszłości, szczególnie po restrukturyzacji ministerstwa edukacji. Nowym szefem resortu, połączonego z ministerstwem nauki, został Przemysław Czarnek.

W kampanii wyborczej głośno było także o prezydenckim projekcie nowelizacji, która – w założeniach – ma pozwolić rodzicom kontrolować to, czego ich dzieci są uczone poza obowiązującym programem nauczania. Zdaniem krytyków nowela znacząco utrudni współpracę szkół z organizacjami pozarządowymi, także w dziedzinie edukacji klimatycznej. Na razie projekt nowelizacji znajduje się na etapie prac w komisji. [O szczegółach prezydenckiej noweli informowaliśmy TUTAJ.]

_

Zdjęcie: Shutterstock/Sandra Morante [zdjęcie z września 2019]

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.