Udostępnij

Rząd utrudni społecznikom wstęp do szkół? WWF: ucierpi edukacja klimatyczna

23.01.2024

Prezydent proponuje zmiany w prawie oświatowym, które wprowadziłyby dodatkowe mechanizmy weryfikacji dla organizacji pozarządowych, chcących prowadzić zajęcia dla uczniów. Grupa NGO-sów alarmuje, że nowelizacja może ograniczyć wsparcie trzeciego sektora dla społeczności szkolnych i całej oświaty. WWF Polska podkreśla przy tym, że ucierpieć może także edukacja klimatyczna, której domaga się m.in. młodzież ze Strajku Klimatycznego i której uzupełnienie może stanowić działalność organizacji pozarządowych.

Do sejmu wpłynął prezydencki projekt nowelizacji prawa oświatowego, który zakłada ściślejszą kontrolę nad organizacjami pozarządowymi, chcącymi edukować uczniów. Propozycja ma pozwolić rodzicom na weryfikację, czego, poza podstawą programową, będą nauczane ich dzieci.

Tyle według założeń. Pojawiają się jednak obawy, że wprowadzenie przepisów w życie może w praktyce ograniczyć wsparcie trzeciego sektora dla szkół.

Apel organizacji pozarządowych

Prezydencki projekt noweli, który pojawił się jeszcze podczas kampanii wyborczej, zakłada jednak nie tylko oddanie większej władzy rodzicom, ale i rozbuduje procedury, z którymi będą musiały zmagać się organizacje pozarządowe. Podczas gdy dziś zewnętrzna organizacja potrzebuje do prowadzenia zajęć zgody dyrektora, rady szkoły i rady rodziców, po zmianach konieczne byłoby demokratyczne głosowanie z udziałem wszystkich rodziców.

W związku ze skomplikowaniem procedury, paraliżu obawiają się organizacje pozarządowe, które podpisały się pod stanowiskiem, opublikowanym na stronie Obywateli dla Edukacji. Sygnatariusze, a wśród nich m.in. Amnesty International i Helsińska Fundacja Praw Człowieka, zwracają uwagę, że nowelizacja może pozbawić wielu uczniów bogatej oferty edukacyjnej, świadczonej przez NGO-sy.

Problem dostrzegają m.in. w przejęciu kompetencji rad rodziców przez powszechne głosowania rodziców, które prowadzić mogą do dyktatu większości nad tymi rodzicami, którzy (wbrew reszcie) chcieliby uczestnictwa swoich dzieci w danych zajęciach.

Zdaniem sygnatariuszy, działalność organizacji pozarządowych utrudni także biurokracja, związana z koniecznością zbierania tak wielu opinii. [Z całością uwag do prezydenckiego projektu, a także listą sygnatariuszy, można zapoznać się TUTAJ]

Ucierpi edukacja o klimacie?

Pod stanowiskiem podpisuje się także organizacja WWF Polska, która podkreśla w oświadczeniu, że podstawa programowa nie zapewnia dziś uczniom wystarczającej edukacji na temat problemu zmian klimatycznych.

„W momencie, gdy szczególnie pilna i potrzebna jest rzetelna edukacja klimatyczna, a młodzież, nauczyciele i rodzice alarmują, że program szkolny nie przygotowuje wystarczająco do przeciwdziałania skutkom zmiany klimatu, niepokoi nas ograniczenie dostępu do programów i materiałów edukacyjnych z instytucji pozarządowych, uzupełniających edukację szkolną” – napisano w oświadczeniu.

Przypomnijmy: Edukacja na temat zmian klimatu, która będzie zgodna z aktualnym stanowiskiem nauki to jeden z postulatów Młodzieżowego Strajku Klimatycznego. O rzetelne przekazywanie wiedzy o klimacie apelował niedawno m.in. Rzecznik Praw Obywatelskich.

Tymczasem w polskich podręcznikach szkolnych nadal znaleźć można informacje, które podważają tezę, że za dzisiejsze zmiany klimatu odpowiada przede wszystkim człowiek. [Analizę „podręcznikowych bzdur” przygotowali wspólnie Jakub Jędrak i Hubert Kordulewski. Omówienie rezultatów dostępne jest TUTAJ.] Niedawno głośno było także o filmie edukacyjnym MEN, w którym przeważały rzekome korzyści, płynące z ocieplania się klimatu.

_

Zdjęcie: Shutterstock/AKK photo

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.