Udostępnij

Kryzys klimatyczny na lekcjach wychowawczych? „Wszystko zależy od woli nauczyciela i dyrekcji”

05.10.2020

Okazuje się, że po serii protestów i apeli o wzmocnienie edukacji klimatycznej, m.in. ze strony Młodzieżowego Strajku Klimatycznego, odchodzący minister edukacji uwzględnił problem zmian klimatu wśród „istotnych problemów społecznych”, które mogą być poruszane w ramach lekcji wychowawczych. „To potrzebna zmiana, lecz niewystarczająca” – mówią zainteresowani.

Młodzieżowy Strajk Klimatyczny od początku swojej działalności domaga się, by w polskich szkołach można było dowiedzieć się więcej na temat kryzysu klimatycznego, będącego jednym z największych wyzwań współczesności. Jest to jeden z głównych postulatów ruchu, który domaga się uwzględniania aktualnej wiedzy naukowej także w przypadku polskiej polityki klimatycznej.

Akcje MSK nie spotkały się jednak ze szczególnie pozytywnym odzewem ze strony Ministerstwa Edukacji Narodowej czy samego odwołanego właśnie ministra Dariusza Piontkowskiego.

Czytaj także: Bzdury klimatyczne w lekcji MEN. Młodzież dowie się, że globalne ocieplenie to same korzyści

Po apelu ze strony Rzecznika Praw Obywatelskich, by wprowadzić dodatkową edukację klimatyczną do szkół, MEN odpowiedziało z kolei w piśmie: „edukacja ekologiczna, obejmująca również kwestie klimatyczne, jest stałym i obowiązkowym elementem nauczania w polskich szkołach”, tłumacząc tym samym, że nie widzi potrzeby głębokich zmian w tej kwestii.

[Temu, jak obecnie wygląda nauczanie o klimacie w polskich szkołach, krytycznie przyjrzeli się Jakub Jędrak oraz Hubert Kordulewski, który uczy w jednej z warszawskich szkół. Z ich analizą, dotyczącą edukacji klimatycznej na poziomie szkół średnich, zapoznać można się TUTAJ].

https://www.facebook.com/FridaysForFuturePL/posts/643099766315251

Klimat wśród istotnych problemów

Okazuje się jednak, że w czerwcu zmiany klimatu pojawiły się w jednym z rozporządzeń ministra Piontkowskiego, o czym poinformowali nas nauczyciele zaangażowani w edukację klimatyczną.

8 czerwca tego roku zaktualizowane zostało „rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół”. Drobna zmiana dotyczy godzin wychowawczych prowadzonych w szkołach: obok „zajęć z wychowawcą” dopisano formułę „w szczególności zajęć dotyczących istotnych problemów społecznych: zdrowotnych, prawnych, finansowych, klimatycznych i ochrony środowiska”.

„Potrzebne, choć niewystarczające”

„Młodzieżowy Strajk Klimatyczny postuluje edukację klimatyczną na wszystkich poziomach nauczania w Polsce oraz profesjonalne szkolenia nauczycieli w zakresie wiedzy o katastrofie klimatycznej, mechanizmach klimatu i sprawiedliwości klimatycznej. Edukację Klimatyczną trzeba wprowadzić do szkół w formie osobnego przedmiotu lub zmiany w programie nauczania przedmiotów ścisłych” – mówi Johnny Dabrowski z Młodzieżowego Strajku Klimatycznego Warszawa. „Nauczyciele powinni przekazywać jak najbardziej aktualną wiedzę o postępującej zmianie klimatu. Rozporządzenie o omawianiu konkretnych problemów na godzinach wychowawczych jest potrzebne, ale zdecydowanie niewystarczające” – podkreśla aktywista. Jego zdaniem klimat to temat, który powinien być poruszany na każdym przedmiocie: w kontekście kryzysów ekonomicznych na geografii, spadku bioróżnorodności na biologii, czy zmiany bilansu cieplnego Ziemi na fizyce.

„Kryzys klimatyczny nie zna granic, tymi, którzy będą odczuwać jego drastyczne skutki i będą zobowiązani mu przeciwdziałać, są dzisiejsze uczennice i uczniowie. Bez edukacji klimatycznej będziemy bezradni i słabi wobec największej katastrofy, z jaką przyszło się nam zmierzyć” – mówi Dabrowski.

Zmiana głównie w teorii?

O to, czy doprecyzowanie w rozporządzeniu coś zmienia, zapytaliśmy Huberta Kordulewskiego, który uczy matematyki i informatyki w jednym w warszawskich liceów.

„W teorii, czyli raczej nie. To rozporządzenie niczego nie wymusza na wychowawcy, chyba że zadba o to dyrekcja” – mówi nauczyciel. „To, czy temat będzie faktycznie poruszany na lekcjach, zależy zarówno od nauczyciela wychowawcy, jak i od dyrekcji. To znaczy od dobrej woli tychże. Nie ma czegoś w rodzaju formalnej procedury, co z takim rozporządzeniem zrobić” – podkreśla Kordulewski.

Nasz rozmówca dodaje jednak, że gdyby młodzież domagała się zajęć o klimacie w ramach godzin wychowawczych, to wychowawca, w rozumieniu tego rozporządzenia, powinien pozytywnie zareagować. Czyli doprowadzić do przeprowadzenia takich lekcji.

Pojawia się ponadto pytanie, kto mógłby przeprowadzić zajęcia o klimacie. W przypadku wychowawcy, który takich kompetencji nie posiada, pomocą może służyć inny nauczyciel, wyspecjalizowany w naukach przyrodniczych, bądź też osoba zaproszona z zewnątrz.

Nie wiadomo jednak, jak będzie wyglądać zapraszanie edukatorów z zewnątrz w najbliższej przyszłości, szczególnie po restrukturyzacji ministerstwa edukacji. Nowym szefem resortu, połączonego z ministerstwem nauki, został Przemysław Czarnek.

W kampanii wyborczej głośno było także o prezydenckim projekcie nowelizacji, która – w założeniach – ma pozwolić rodzicom kontrolować to, czego ich dzieci są uczone poza obowiązującym programem nauczania. Zdaniem krytyków nowela znacząco utrudni współpracę szkół z organizacjami pozarządowymi, także w dziedzinie edukacji klimatycznej. Na razie projekt nowelizacji znajduje się na etapie prac w komisji. [O szczegółach prezydenckiej noweli informowaliśmy TUTAJ.]

_

Zdjęcie: Shutterstock/Sandra Morante [zdjęcie z września 2019]

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.