Udostępnij

Mieszkańcy stolicy chcą ograniczeń prędkości. Przez korki i smog

19.05.2021

Mieszkańcy stolicy z nadzieją czekają na wypełnienie jednej z obietnic wyborczych Rafała Trzaskowskiego. Chodzi o strefy uspokojonego ruchu na stołecznych ulicach.

To jeden z wniosków z badań przeprowadzonych przez CEM Instytut Badań Rynku i Opinii Publicznej. Dwa lata temu prezydent Warszawy zapowiedział, że zdecydowana większość ulic będzie objęta ograniczeniem prędkości do 30 km/h. Raport sporządzony na zlecenie Polskiego Alarmu Smogowego pokazuje, że kierowcy nie są przyspawani do swoich siedzeń. W przyszłości z chęcią przesiądą się na rower lub do transportu zbiorowego, od którego oczekują punktualności i dostępności.

Czytaj także: Koniec walki o małopolską uchwałę antysmogową. Sąd ponownie odrzucił skargi

– Mieszkańcy mają bardzo różne opinie, czasem bardzo chcą, czasem nie chcą. Ale ostatecznie 2/3 sieci drogowej w stolicy powinno stanowić taką strefę – mówił Trzaskowski o strefach „Tempo 30” w 2019 roku. Ze zleconych przez Polski Alarm Smogowy badań dotyczących poruszania się po mieście wynika jednak, że zdecydowana większość mieszkańców stolicy popiera ich wprowadzanie.

Taki pomysł poparło niemal 70 proc. ankietowanych. Dla 29 proc. wprowadzenie tego rozwiązanie jest „bardzo ważne”, a dla 39 „raczej ważne”. Wprowadzanie stref „Tempo 30″ rekomenduje również Europejska Rada Transportu Drogowego (ETCS).  Przedstawiciele ETCS podkreślają, że nadmierna prędkość jest najczęstszą przyczyną wypadków i kolizji, w tym tych śmiertelnych.  „Każdego roku można by uratować życie 2100 osób, gdyby średnia prędkość na wszystkich drogach w Unii Europejskiej spadła o 1 km/h” – czytamy w oświadczeniu Rady. Prędkość i płynność ruchu ma też wpływ na jakość powietrza. Najlepsza jest ona tam, gdzie samochody poruszają się wolno, a także rzadziej gwałtownie zwalniają i przyspieszają – wynika z raportu Transport for London, jednostki zależnej od ratusza brytyjskiej stolicy.

O czym jeszcze możemy przeczytać w raporcie? Mieszkańcom na ulicach miasta dokuczają korki, na które zwróciło uwagę 49 proc. respondentów. To wyniki części badania dotyczącej najważniejszych problemów komunikacyjnych stolicy. Trudno dziwić się takiemu rezultatowi – według tegorocznego raportu firmy TomTom Warszawa należy do grona miast o największym natężeniu ruchu na świecie. W międzynarodowym rankingu najbardziej zakorkowanych miast, polskiej stolicy przypadło 47 miejsce.

Nie oznacza to jednak, że mieszkańcy chcą ułatwień dla transportu samochodowego – na przykład budowy nowych dróg i poszerzania tych istniejących. Brak takich inwestycji jest problemem dla zaledwie 7 proc. przebadanych osób. Co ciekawe, niewiele osób narzeka na wygórowane stawki w strefie płatnego parkowania. Zaledwie 2 proc. osób stwierdziło, że opłaty za postój są za wysokie. Za pierwszą godzinę parkowania w stolicy musimy zapłacić 3,90 zł, za drugą – 4,60. Trzecia kosztuje 5,50, a potem stawka spada z powrotem do 3,90 zł.

Mimo to kierowcy z chęcią przesiedliby się na rower lub do komunikacji miejskiej. Deklaruje to ponad połowa badanych kierowców. Respondenci oczekują jednak od miasta lepszego transportu zbiorowego. Przepełnienie w autobusach, tramwajach i metrze za jeden z największych problemów związanych z poruszaniem się po stolicy uznało 19 proc. respondentów. Warszawianie mają również zastrzeżenia do punktualności komunikacji (12 proc.), braku dogodnych połączeń i zbyt małej liczby linii (12 proc.) czy niewielkiej częstotliwości kursów (8 proc.). W raporcie widać też zdecydowane poparcie dla budowy nowych linii tramwajowych (60 proc.)

– Pora, by włodarze miasta wsłuchali się w głos swoich wyborców, którzy oczekują konkretnych rozwiązań i są gotowi przesiąść się do punktualnej i łatwej w użytkowaniu komunikacji publicznej. Mieszkańcy Warszawy są gotowi ograniczyć korzystanie z samochodów i czas by zarząd miasta wreszcie to dostrzegł – komentuje Bartosz Piłat z Polskiego Alarmu Smogowego. Według specjalisty transport zbiorowy można usprawnić dzięki wyznaczaniu większej liczby buspasów.

Ankietowani zauważają też, że podróżowanie autem po mieście nie musi być wyjątkowo komfortowe.  Dla 89 proc. przepytanych ważnym lub bardzo ważnym problemem jest zbyt duży ruch na ulicach, a 88 proc. zauważa, że w centrum miasta trudno znaleźć miejsce parkingowe. Przepytani przez ankieterów mieszkańcy zauważają też problemy, które wynikają z przepełnienia ulic. W tym kontekście kolejny raz najczęściej mówią o korkach (w aż 71 proc. przypadków). Wśród następnych wskazań można znaleźć również zanieczyszczenie powietrza (63 proc.)

Co ciekawe, pandemia nie wpłynęła na znaczący spadek popularności komunikacji miejskiej. Mimo ograniczeń w transporcie zbiorowym tramwaj, metro i autobus nadal wybiera 61 proc. ankietowanych. Jeśli wierzyć deklaracjom mieszkańców, po pandemii wartość ta może pójść w górę o cztery punkty procentowe.

Tekst powstał na potrzeby kampanii “Polska bez Smogu” realizowanej we współpracy Polskiego Alarmu Smogowego, SmogLabu i “Rzeczpospolitej”. Artykuły tworzone w ramach akcji będzie można czytać co drugą środę w drukowanym i internetowym wydaniu “Rzeczpospolitej” oraz w SmogLabie.

Zdjęcie: r.nagy/Shutterstock

Autor

Marcel Wandas

Dziennikarz, autor między innymi Onetu, Holistic News i Weekend.Gazeta.pl. W przeszłości reporter radiowy związany między innymi z Radiem Kraków, Radiem Eska i Radiem Plus. Fan muzyki, bywalec festiwali, wielbiciel krakowskiej Nowej Huty, hejter krakowskiego smogu.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.