Udostępnij

Naukowiec nie chciał lecieć do Niemiec. Teraz grozi mu zwolnienie

08.10.2023

Włoski naukowiec Gianluco Grimalda odbył wydłużoną podróż służbową. Wyruszył z Instytutu Kilońskiego w Niemczech na archipelag Samoa w Papui Nowej Gwinei drogą morską i lądową. W taki sam sposób zamierza powrócić. Naukowiec uważa, że podróże lotnicze odpowiadają za spalanie dużych ilości paliw kopalnych i generują ogromne emisje. A co za tym idzie, powodują, że katastrofa klimatyczna przyśpiesza.

Dzięki innemu sposobowi podróży uczony oszczędzi odpowiednią ilość ton emisji CO2. Nie udałoby się to podróżując drogą lotniczą. Ta decyzja sprowadziła jednak na niego nieprzyjemności. Grozi mu utrata posady.

Podróż z Niemiec do Papui Nowej Gwinei

Włoski naukowiec Gianluco Grimalda, pracownik Niemieckiego Instytutu Gospodarki Światowej w Kilonii w Niemczech (IFW Kiel), jest jednym z aktywnie protestujących badaczy klimatu. Robi to jako działacz ruchu społecznego Scientist Rebellion. Działa przeciw nieudolnej polityce klimatycznej, opóźniającej proces niezbędnej dekarbonizacji.

Instytut Kiloński postanowił wysłać Grimaldę w celu badawczym na pół roku na archipelag Samoa w Papui Nowej Gwinei. Zadaniem uczonego było nawiązanie kontaktu z miejscową ludnością i pozyskanie wielu szczegółowych informacji na temat zachodzących w tamtym regionie zmian klimatu.

Aby nie mieć wkładu we wzrost emisji dwutlenku węgla, które ma transport lotniczy, Grimalda postanowił wyruszyć z Kilonii do Buka. To znaczy: z miejsca docelowego na wyspie Bougainville w Papui Nowej Gwinei, drogą lądową (koleje, autokary) oraz morską (statki i promy). Jego podróż z Europy przez całą południową Azję (około 16 tys. km) trwała 35 dni.

Pobyt na wyspie Bougainville

W trakcie pobytu na wyspie Bougainville, Grimalda zaobserwował i szczegółowo opisał zachodzące zmiany klimatu. Zauważył, że występują na niej częste pływy morskie oraz widać znaczny wzrost poziomu morza. To z kolei powoduje zalewanie obszarów wiejskich i miejskich.

Zmiany klimatu zmuszają wyspiarzy do przenoszenia całych nadbrzeżnych wiosek w głąb lądu na wyżej położone tereny. Tylko po to, by uniknąć coraz gwałtowniejszych przypływów i sztormów. Papuasi desperacko sadzą namorzyny na brzegach oceanu, mając nadzieję, że uda im się powstrzymać podnoszenie się jego poziomu i zalewanie obszarów, na których mają uprawy rolne czy wodę pitną.

Podczas badań przeprowadzanych wśród ludności Bougainville, Grimalda wygłosił wiele wykładów na temat nauki o zmianach klimatu. Wyjaśnił wyspiarzom, w jaki sposób emisje gazów cieplarnianych, powodowane przez uprzemysłowiony świat, zbliżają ludzkość i świat przyrody do katastrofy klimatycznej.

Jako klimatolog obliczył, że powrotna podróż morska i lądowa z Papui Nowej Gwinei do Niemiec, zaoszczędzi 3,6 ton emisji CO2. A sama podróż wynosi około 22 tys. kilometrów.

Czas powrotu do Niemiec wydłużył się

Termin badań naukowych Grimaldy minął już w lipcu. A powrót badacza do Niemiec miał odbyć się 10 września. Prawie 3 tygodnie później pracodawca instytutu kilońskiego oświadczył, że jeśli za 4 dni, czyli 2 października, włoski naukowiec nie stawi się do pracy – zostanie zwolniony. Grimalda napisał e-maila do pracodawcy, powiadamiając go, że nie będzie na czas w Instytucie. Powodem był zamiar odbycia dłuższej podróży powrotnej. Podobniej, w jaką wyruszył z Niemiec do Papui Nowej Gwinei, czyli drogą morską i lądową. Naukowiec odmówił lotu samolotem ze względu na znaczący wzrost emisji CO2. Jego zdaniem postąpiłby wbrew swojemu sumieniu i zasadom.

– Napisałem do prezesa mojego instytutu, aby poinformować go, że mnie tam dzisiaj nie ma, gdyż zamierzam wrócić statkiem i drogą lądową – powiedział Grimalda w dniu, w którym miał się stawić do pracy w Kilonii. – Teraz czuję się dobrze, ale niektóre z ostatnich dni były dość traumatyczne, ponieważ nie spodziewałem się takiego zachowania ze strony ludzi w moim instytucie. Ale myślę, że dokonałem właściwego wyboru.

Serwis The Guardian został poinformowany, że Instytut Kiloński z reguły oferuje swoim pracownikom możliwość podróżowania względnie przyjaznego dla klimatu.

Źródła:

  • www.theguardian.com/environment/2023/oct/04/climate-scientist-faces-sack-for-refusing-to-fly-to-germany-from-solomon-islands-archipelago
  • www.msn.com/en-gb/travel/news/climate-researcher-who-once-glued-himself-to-vw-factory-then-begged-to-be-freed-so-he-could-go-to-the-toilet-faces-the-sack-for-refusing-to-fly-back-to-his-office-from-the-solomon-islands-because-he-won-t-use-planes/ar-AA1hGc19
  • www.barrons.com/news/climate-scientist-could-lose-job-for-refusing-to-fly-ef07cc5e
  • www.archyde.com/climate-scientist-refuses-to-take-plane-from-papua-employer-threatens-dismissal/

Zdjęcie tytułowe: BearFotos/Shutterstock

Autor

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.