Udostępnij

Pół miliarda złotych dla miast, które stworzą SCT? Jest taki pomysł

31.07.2024

Fundusz czystego transportu miałby wspierać miasta, które są zobligowane do wprowadzania Stref Czystego Transportu (SCT). Apel o jego utworzenie wystosował dziś Polski Alarm Smogowy. Pieniądze miałyby trafić m.in. na polepszenie oferty transportu publicznego.

Polski Alarm Smogowy wystosował apel do szefowej resortu klimatu i środowiska – Pauliny Hennig-Kloski. PAS wnosi o utworzenie dedykowanego funduszu czystego transportu dla miast, które będą zobligowane do tworzenia SCT.

– Wsparcie w postaci dedykowanego programu byłoby sprawiedliwe i pomogłoby przyspieszyć walkę o czyste powietrze w miastach. Mam nadzieję, że Ministerstwo Klimatu i Środowiska pozytywnie odniesie się do naszego apelu – mówi Andrzej Guła, jeden z liderów PAS zapytany o pomysł przez redakcję SmogLabu. – Liczymy na to, że już wkrótce będziemy mogli przedyskutować szczegóły naszej propozycji z ministerstwem i władzami miast, które są zobowiązane do tworzenia stref czystego transportu – dodaje Guła.

Organizacja chce, aby środki wspierały transport publiczny i inne działania konieczne do wdrożenia SCT.

Fundusz czystego transportu. Nawet 500 mln rocznie dla miast

Zdaniem PAS powołanie takiego funduszu powinno odbyć się w ramach programu priorytetowego Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). „Byłoby to niezmiernie ważnym wsparciem dla miast, w których występują przekroczenia dopuszczalnych wartości zanieczyszczeń transportowych i które będą zobligowane kamieniami milowymi KPO i nową ustawą o elektromobilności do utworzenia SCT” – czytamy w stanowisku.

Założenie jest takie, aby katalog działań, które gmina może finansować w ramach funduszu, był dosyć szeroki. Chodzi na przykład o dofinansowanie zakupu pojazdów dla przewoźników działających na terenie gminy, czasowe dofinansowanie biletów na komunikację miejską dla osób, które pozbywają się samochodów niespełniających norm SCT itd. Przybliżony budżet takiego funduszu to kwota 400-500 mln zł rocznie.

Skąd wziąć tak dużą sumę? – Fundusz mógłby być zasilany środkami przekazywanymi obecnie przez NFOŚiGW na Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg (na podstawie art. 401c ust. 11a Prawa Ochrony Środowiska). Obecnie jest to 1,4 mld złotych rocznie przeznaczanych na inwestycje infrastruktury drogowej, które nie mają żadnego związku z ochroną środowiska, czyli celem, w jakim został powołany Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Proponujemy, żeby całość tych środków przeznaczyć na rozwój czystego, niskoemisyjnego transportu, w tym stworzenie dedykowanego funduszu dla miast zobligowanych do stworzenia SCT – czytamy w apelu do MKiŚ.

Czym są Strefy Czystego Transportu?

Mówiąc najprościej SCT to wyznaczony obszar na terenie miasta, do którego nie mogą wjeżdżać najstarsze i najbardziej trujące samochody. Największe restrykcje dotyczą pojazdów z silnikiem Diesla, które odpowiadają za największy odsetek rakotwórczych emisji.

Każde miasto, które zobligowane jest do wprowadzenia SCT indywidualnie ustala granice strefy i szczegółowe zasady. Pierwsza w Polsce SCT powstała w Krakowie, jednak przed wejściem w życie została uchylona przez Naczelny Sąd Administracyjny. Ten doszedł do wniosku, że granice nie zostały odpowiednio wyznaczone, nie podważył jednak sensowności i konieczności wprowadzania SCT. W efekcie mamy w Polsce tylko jedną obowiązującą SCT, która znajduje się w stolicy i działa od 1 lipca 2024 roku.

Jednak Kraków już pracuje nad nową strefą, z kolei Wrocław skończył etap konsultacji społecznych i także ma przedstawić założenia SCT.

Zdjęcie tytułowe: shutterstock/itsmejust

Autor

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.