Największa grupa portów lotniczych w Wielkiej Brytanii ogłosiła konkurs na pierwsze połączenie lotnicze, które nie będzie generować emisji dwutlenku węgla. Firma, która pierwsza zgłosi się z zeroemisyjną maszyną otrzyma pięcioletnie zwolnienie z opłat za korzystanie z lotnisk. Wyceniono je na 1,3 miliona funtów.
Manchester Airport Group (MAG) to właściciel trzech dużych lotnisk, zlokalizowanych w Londynie, Manchesterze oraz w hrabstwie Leicestershire. W związku z dążeniem spółki do zmniejszenia swojego wpływu na klimat postanowiono wesprzeć dążenia przedsiębiorstw lotniczych do wprowadzenia na rynek zeroemisyjnej maszyny.
Spółka, której jako pierwszej uda się otworzyć neutralne dla klimatu połączenie lotnicze, otrzyma pięcioletnie zwolnienie z opłat za korzystanie z lotnisk MAG. Szacuje się, że nagroda będzie warta ok. 1,3 miliona funtów. W konkursie pozostawiono firmom dowolność, jeśli chodzi o zasilanie samolotów: może to więc być zarówno napęd elektryczny, jak i oparty na technologii wodorowej.
Czytaj także: 10 największych emitentów CO2 w Europie to elektrownie węglowe i Ryanair
Na razie jesteśmy daleko tego, żeby loty komercyjne były w stanie dorównać konwencjonalnym podróżom lotniczym, jeśli chodzi o ich przepustowość. Niemniej jednak entuzjazm MAG budzą najnowsze projekty Airbusa: mowa o trzech maszynach z serii „ZEROe”, które na pokład będą mogły zabrać do 200 osób i – według zapewnień producenta – latać już w 2035 roku.
„Podczas gdy zmagamy się ze znaczącymi wyzwaniami, jakie przed naszą branżą postawił koronawirus, musimy nadal patrzeć w przyszłość wraz z ekscytującymi innowacjami, które będą miały kluczowe znaczenie dla przyszłości latania” – powiedział w oświadczeniu Charlie Cornish, CEO spółki MAG.
Czytaj także: Złe wieści dla lotnictwa? Rośnie opór wobec rozbudowy portów
Transport lotniczy jest istotnym źródłem emisji gazów cieplarnianych, odpowiadającym – według różnych szacunków – za od 2,5 do nawet 5 proc. światowych emisji. Brytyjska organizacja Transport&Environment wskazuje, że w ciągu ostatnich 5 lat przed pandemią ruch lotniczy na świecie wzrósł o ponad jedną czwartą. W dłuższej perspektywie natomiast na wzrost popularności podróży lotniczych wpłynął m.in. intensywny rozwój turystyki.
_
Zdjęcie: Shutterstock/IR Stone