Udostępnij

Ulice bez obaw o życie. Drugi odcinek cyklu Miasto odNowa

04.02.2021

Europa zwalnia. Do 30 kilometrów na godzinę. Oczywiście, oprócz Brytyjczyków. Oni zwalniają do 20 mil. Ta idea – nazywana z niemiecka TEMPO 30 – staje się trendem w politykach transportowych miast. A w niektórych krajach jak Hiszpania czy Holandia, zaczyna być wręcz regułą. Ma być bezpieczniej, zdrowiej, ciszej i wygodniej.


Postanowiłam zajrzeć do kilku polskich miast i sprawdzić, jak tam realizuje się koncepcje stref uspokojonego ruchu (nazywanych też tempo30). I jakie problemy napotyka. Moimi rozmówcami zgodzili się być Agata Lewandowska, Miejska Inżynier Ruchu w Gdańsku i Marcin Krupa, prezydent Katowic.

Filozofia wolnego życia

„To przyzwyczajenie wszystkich uczestników ruchu do nowego sposobu poruszania się po mieście.” „To filozofia wolnego życia i relaksu.” „To kompromis zawierany po to, by można było poruszać się ulicami bez obaw o życie; jego podstawą jest eliminacja ruchu tranzytowego przez ulice osiedlowe i przekierowanie go na arterie.” – tak moi rozmówcy definiowali ideę uspokajania ruchu w mieście. A potem opowiadali o jej zaletach i wyzwaniach, z jakimi to rozwiązanie się łączy.

Czytaj także: Rowery przeciw pandemii. Pierwszy odcinek cyklu Miasto odNowa

Katowice mają 15 proc. dróg pokrytych strefą tempo30. W Gdańsku to aż 65 proc. wszystkich ulic, bo – jak tłumaczy Agata Lewandowska – obszary tempo30 powstają tam przez ostatnie 10 lat. Po wszystkich osiedlach jeździ się maksymalnie 30 km/h, wyższa prędkość dozwolona jest na drogach zbiorczych.

Jak wprowadzić strefę tempo30?

Najtańsza i najprostsza metoda – radzi Agata Lewandowska – to zmiana organizacji ruchu. Nowe znaki drogowe i skrzyżowania równorzędne zmuszają kierowcę do zastanowienia się, kto ma pierwszeństwo. A w efekcie – do ściągnięcia nogi z gazu.

A co jest najlepszym rozwiązaniem? O tym posłuchaj w podcaście Miasto Od Nowa!

Jak wynika z najświeższego raportu policji w Gdańsku przez ostatnie siedem lat (2012-2019) liczba wypadków i rannych spadła o 20 proc. Co więcej, radykalnie spadła liczba ofiar śmiertelnych – aż o 40 proc.!

Nie wszyscy kierowcy zadowoleni

Kto najgłośniej protestował przeciwko uspokajaniu ruchu? W Gdańsku byli to właściciele aut o niskim zawieszeniu. – Ich poczucie wolności uległo znaczącemu ograniczeniu – przypomina sobie Agata Lewandowska. Druga niezadowolona grupa to były osoby, które szukały skrótów przez osiedla, próbując omijać korki na głównych arteriach.

Czytaj także: Samochody elektryczne górą w Norwegii. To już ponad połowa rynku nowych aut

Większość mieszkańców chwali sobie jednak życie w cichszym, spokojniejszym i bezpieczniejszym mieście.

– Mieliśmy bardzo przychylne media – chwali się Marcin Krupa, włodarz Katowic. – Bardzo nam pomogły w przekonaniu mieszkańców – dodaje.

Jakie słowa wsparcia i porady mają nasi goście dla samorządowców, którzy chcieliby zacząć uspokajać ruch w swoim mieście? O tym posłuchaj w najnowszym odcinku podcastu Miasto Od Nowa.

Miasto odNowa to cykl podcastów Agaty Kowalskiej. Można go słuchać na SmogLabie oraz na platformach Spotify, Google Podcasts, Castbox i Spreaker. Napisz do nas, jeśli również działasz na rzecz przyjaznego do życia miasta: odnowa@polskialarmsmogowy.pl

Zdjęcie: ZDiZ Gdańsk



Autor

Agata Kowalska

ur. 1981, wieloletnia dziennikarka Radia TOK FM. Laureatka nagrody Amnesty International „PióroNadziei”.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.