Udostępnij

Koniec spalinowych silników Volkswagena do 2030 roku? Sąd zdecyduje, czy tak będzie

12.11.2021

Volkswagen po raz kolejny w prawnych tarapatach. I tym razem chodzi o emisje – tym razem nie groźnych dla zdrowia składowych smogu, a dwutlenku węgla. Niemiecki Greenpeace chce, by gigant rynku motoryzacyjnego przedstawił ambitne cele dotyczące ochrony klimatu.

Aktywiści domagają się zakończenia produkcji samochodów napędzanych silnikami spalinowymi do 2030 roku i zmniejszenia emisji dwutlenku węgla o 65 proc. względem poziomów sprzed trzech lat – również do końca dekady. Pozywający dali przedsiębiorstwu osiem tygodni na ustosunkowanie się do ich postulatów. Pod koniec października Volkswagen zdecydowanie je odrzucił.

„Volkswagen opowiada się za ochroną klimatu i dekarbonizacją sektora transportu, ale nie może w pojedynkę sprostać temu wyzwaniu” – twierdzą przedstawiciele przedsiębiorstwa cytowani przez agencję Reutera. Jednocześnie przerzucają odpowiedzialność na polityków, do których należy zadanie „projektowania odpowiednich środków”. Zdaniem pracowników firmy szukanie sprawiedliwości klimatycznej poprzez pozwy skierowane przeciwko pojedynczym firmom nie będą skuteczne w walce z emisjami z transportu.

Czytaj również: Jak duży wpływ na klimat ma wojsko? Dane pokazują tylko ułamek

W związku z odpowiedzią Volkswagena działacze postanowili wytoczyć przedsiębiorstwu pozew cywilny. Opierają się na wcześniejszych orzeczeniach sądów w sprawach dotyczących klimatu. W maju 2020 roku jeden z nich stwierdził, że Niemcy niewystarczająco chronią przyszłe pokolenia przed skutkami zmian klimatu. W tym samym czasie w sąsiedniej Holandii sąd nakazał zmniejszenie emisji naftowemu potentatowi Shell. Tym samym przedsiębiorstwo po raz pierwszy zostało pociągnięte do odpowiedzialności za swój negatywny wpływ na klimat.

Nie tyko Volkswagen przed sądem

Pozew wobec Volkswagena nie jest jedyną sprawą sądową wytoczoną w Niemczech wobec firm sektora motoryzacyjnego. We wrześniu Greenpeace zdecydował o wejściu na ścieżkę sądową z trzema innymi firmami: BMW, Daimler Mercedes Benz oraz koncernem naftowym Wintershall Dea. Działacze żądają takiego samego tempa odejścia od silników spalinowych BMW i Mercedesa. W przypadku ostatniej firmy domagają się zaniechania wydobycia na nowych złożach ropy i gazu w 2026 roku.

Volkswagen po raz kolejny musi bronić swoich praktyk w sądzie. Przedstawiciele firmy w ostatnich latach byli bohaterami jednej z największych afer w historii rynku motoryzacyjnego. W 2015 roku wyszło na jaw, że producent zaniżał wyniki pomiarów zawartości szkodliwych substancji w spalinach emitowanych przez swoje samochody. W rzeczywistości wykraczały one poza limity ustalone między innymi europejskim prawem.

Źródło zdjęcia; Tramp57 / Shutterstock

Autor

Marcel Wandas

Dziennikarz, autor między innymi Onetu, Holistic News i Weekend.Gazeta.pl. W przeszłości reporter radiowy związany między innymi z Radiem Kraków, Radiem Eska i Radiem Plus. Fan muzyki, bywalec festiwali, wielbiciel krakowskiej Nowej Huty, hejter krakowskiego smogu.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.