Udostępnij

Francja chce opodatkowania lotów. Emitujesz – płacisz

06.06.2019

Francuski rząd zapowiada, że będzie starał się o to, by Komisja Europejska (w nowym kształcie) przychyliła się do uchylenia obostrzeń dotyczących paliw lotniczych. Zgodnie z obowiązującą dziś międzynarodową konwencją, paliwo lotnicze nie może zostać opodatkowane. Francuskie władze chcą, by w obliczu kryzysu klimatycznego zapis ten został uchylony.

„Zgodnie z konwencją z 1944 roku w żadnym kraju na świecie nie może obowiązywać podatek od paliwa lotniczego. Został on jednak wprowadzony w czasie, gdy zmiany klimatyczne i gazy cieplarniane nie stanowiły problemu” – powiedział francuski minister środowiska Francois de Rugy w wywiadzie telewizyjnym.

[Zmiany te mogą się okazać możliwe w związku z nowym rozdaniem mandatów w europarlamencie, w którym wzrasta pozycja partii „zielonych”]

W związku z deklaracją we Francji pojawiły się głosy, że taki podatek oznaczałby koniec tanich lotów.  Strona opozycyjna zaproponowała więc, by zamiast podatku zakazać tych połączeń, których trasę można przebyć w ramach szybkiej kolei.

Minister stwierdził jednak, że szybka kolej sama eliminuje konkurencję, w postaci linii lotniczych. „Gdy TGV przybył do mojego rodzinnego miasta Nantes, ruch lotniczy praktycznie zniknął. To samo stało się na linii Paryż-Bordeaux, gdzie liczba podróży lotniczych spadła o 40% ” – powiedział de Rugy, cytowany przez agencję Reutera.

Szacuje się, że loty pasażerskie odpowiadają za 3,6 proc. emisji CO2 w UE, przy czym odsetek ten gwałtownie wzrasta od kilkudziesięciu lat. Według danych Europejskiej Agencji Środowiska, liczba pasażerów linii lotniczych na świecie potroiła się od roku 1990.

Jak informowaliśmy tutaj, w 2018 roku po raz pierwszy w historii wśród 10 największych emitentów CO2 w Europie znalazł się przewoźnik lotniczy – spółka Ryanair.

Od niedawna coraz częściej mówi się o niekorzystnym wpływie lotnictwa na klimat. W krajach skandynawskich pojawiło się w związku z tym zjawisko „Flygskam”, czyli wstydu związanego z lataniem. Jak poinformowały niedawno Koleje Szwedzkie, w ostatnim czasie wzrosła liczba podróżujących koleją, co przypisuje się trosce o stan klimatu. Więcej o tym pisaliśmy tutaj.

 

Źródła: Reuter, thelocal.frEAŚ

Zdjęcie: Shutterstock/Kichigin

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.