Udostępnij

Francja chce opodatkowania lotów. Emitujesz – płacisz

06.06.2019

Francuski rząd zapowiada, że będzie starał się o to, by Komisja Europejska (w nowym kształcie) przychyliła się do uchylenia obostrzeń dotyczących paliw lotniczych. Zgodnie z obowiązującą dziś międzynarodową konwencją, paliwo lotnicze nie może zostać opodatkowane. Francuskie władze chcą, by w obliczu kryzysu klimatycznego zapis ten został uchylony.

„Zgodnie z konwencją z 1944 roku w żadnym kraju na świecie nie może obowiązywać podatek od paliwa lotniczego. Został on jednak wprowadzony w czasie, gdy zmiany klimatyczne i gazy cieplarniane nie stanowiły problemu” – powiedział francuski minister środowiska Francois de Rugy w wywiadzie telewizyjnym.

[Zmiany te mogą się okazać możliwe w związku z nowym rozdaniem mandatów w europarlamencie, w którym wzrasta pozycja partii „zielonych”]

W związku z deklaracją we Francji pojawiły się głosy, że taki podatek oznaczałby koniec tanich lotów.  Strona opozycyjna zaproponowała więc, by zamiast podatku zakazać tych połączeń, których trasę można przebyć w ramach szybkiej kolei.

Minister stwierdził jednak, że szybka kolej sama eliminuje konkurencję, w postaci linii lotniczych. „Gdy TGV przybył do mojego rodzinnego miasta Nantes, ruch lotniczy praktycznie zniknął. To samo stało się na linii Paryż-Bordeaux, gdzie liczba podróży lotniczych spadła o 40% ” – powiedział de Rugy, cytowany przez agencję Reutera.

Szacuje się, że loty pasażerskie odpowiadają za 3,6 proc. emisji CO2 w UE, przy czym odsetek ten gwałtownie wzrasta od kilkudziesięciu lat. Według danych Europejskiej Agencji Środowiska, liczba pasażerów linii lotniczych na świecie potroiła się od roku 1990.

Jak informowaliśmy tutaj, w 2018 roku po raz pierwszy w historii wśród 10 największych emitentów CO2 w Europie znalazł się przewoźnik lotniczy – spółka Ryanair.

Od niedawna coraz częściej mówi się o niekorzystnym wpływie lotnictwa na klimat. W krajach skandynawskich pojawiło się w związku z tym zjawisko „Flygskam”, czyli wstydu związanego z lataniem. Jak poinformowały niedawno Koleje Szwedzkie, w ostatnim czasie wzrosła liczba podróżujących koleją, co przypisuje się trosce o stan klimatu. Więcej o tym pisaliśmy tutaj.

 

Źródła: Reuter, thelocal.frEAŚ

Zdjęcie: Shutterstock/Kichigin

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.