Udostępnij

Facebook to nadal miejsce dezinformacji na temat zmian klimatu

01.12.2021

Najnowszy raport organizacji „Stop Funding Heat” pokazuje, że Facebook nadal jest miejscem, w którym szerzy się dezinformacja na temat problemu zmian klimatycznych. W świetle zebranych danych treści przeczące aktualnej wiedzy o klimacie mają między 818 tys. a 1,36 miliona wyświetleń dziennie. Dzieje się to mimo działań Facebooka wymierzonych w denializm klimatyczny.

W opublikowanym niedawno raporcie „On the Back Burner” przeanalizowano 48,7 tys. postów opublikowanych od stycznia 2021 roku w serwisie Facebook. Wykazano, że treści negujące aktualną wiedzę na temat zmian klimatycznych miały od 818 tys. do nawet 1,36 mln odsłon dziennie.

Co szczególnie istotne, autorzy podkreślają, że jest to ponad 13 razy więcej wyświetleń, niż ma oficjalna platforma Facebooka na temat zmian klimatu. Mowa o centrum informacyjnym, które zostało uruchomione na podobnej zasadzie, jak w przypadku treści nt. COVID-19.

Czytaj także: Ostatnie ocieplenie planety bezprecedensowe na przestrzeni ostatnich 24 tys. lat

Nie tylko posty, ale i reklamy

Ponadto, zdaniem autorów badania, firma nadal otrzymuje tysiące dolarów za promowanie treści denialistycznych w ramach reklam.

W raporcie wskazano, że udało się wykryć 113 tego rodzaju reklam. Użyto zwrotów takich jak „zmiana klimatu to oszustwo”. Pomimo względnie łatwego do wykrycia zawierania fraz niezgodnych z prawdą, kampanie te zostały opublikowane. Według zebranych informacji wspominane treści reklamowe uzyskały od 11,7 do 14,1 miliona wyświetleń.

Czytaj także: Przetłumaczono część raportu klimatycznego. „Podsumowanie dla decydentów”

Meta odpiera zarzuty

Co na to Facebook? Portal Grist.org podaje, że zdaniem właściciela serwisu, korporacji Meta, raport operuje błędną metodologią. W ten sposób jako dezinformacja miałyby być przedstawiane posty, z którymi autorzy badania nie zgadzają się politycznie.

Równocześnie, obok uruchomienia centrum informacyjnego, spółka podkreśla swoje działania na rzecz klimatu. Chodzi m.in. o korzystanie z energii ze źródeł odnawialnych.

Czytaj także: Zmiany klimatu dotykają obszar zamieszkiwany przez 85 proc. ludzkości

Giganci medialni deklarują walkę z dezinformacją

Wspomniane centrum informacyjne Facebooka ma być miejscem, gdzie odsyłani są użytkownicy szukający informacji na temat zmian klimatycznych. Podobnie jest w przypadku treści na temat COVID-19, gdzie na podstawie określonych fraz przy postach umieszczany jest link do serwisu ze zweryfikowanymi informacjami o pandemii. Więcej na ten temat informowaliśmy tutaj.

W negacjonizm klimatyczny uderza także inny gigant związany z Doliną Krzemową, spółka Alphabet. Treści szerzące nieprawdziwe informacje na temat zmian klimatycznych nie będą mogły zarabiać za sprawą reklam Google. YouTuberów, którzy prezentują nieprawdę w sprawie klimatu czeka demonetyzacja. Treści nadal będzie można publikować, jednak ich popularność nie przyniesie twórcom zysków. Więcej o tym pisaliśmy tutaj.

_

Z całością przytaczanego raportu można zapoznać się tutaj.

Zdjęcie: Shutterstock/sdecoret

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.