Udostępnij

Szef sieci odzieżowej oskarża aktywistów klimatycznych o zniechęcanie do konsumpcji. Ostrzega przed „straszliwymi konsekwencjami”

29.10.2019

Na aktywistów klimatycznych spadały już różne głosy krytyki, m.in. wskazujące na ich szkodliwość dla poszczególnych branż czy sektorów gospodarki, poprzez zniechęcanie obywateli do konsumpcji. Do krytyków aktywizmu dołączył teraz szef jednej z największych sieci odzieżowych, który ostrzegł, że ograniczenie konsumpcji, którego chce wielu aktywistów, zaszkodzi nam wszystkim.

Szef firmy odzieżowej H&M, Karl-Johan Persson, ostrzega, że współczesny aktywizm klimatyczny prowadzi do „straszliwych zagrożeń społecznych” – poinformowała we wtorek agencja Bloomberg. Według Perssona działające dziś ruchy stosują taktykę „zawstydzania”, poprzez którą zniechęcają obywateli do konsumpcji – a to jego zdaniem może pomóc środowisku jedynie w niewielkim stopniu, wpływając negatywnie na społeczeństwo. Choć uważa on, że zmiana klimatu jest sprawą „niewiarygodnie ważną”, podkreśla przy tym konieczność dbania o zatrudnienie, opiekę zdrowotną i korzyści związane ze wzrostem gospodarczym.

Czytaj także: Toksyny w ubraniach i degradacja środowiska. Taka jest prawdziwa cena fast fashion

Czy aktywiści rzeczywiście działają na szkodę firm odzieżowych, a pośrednio dobrobytowi całych społeczeństw? Trudno już dziś ocenić skutki. Bez wątpienia jednak ruchy klimatyczne (w tym m.in. Extinction Rebellion i młodzieżowe strajki inspirowane działalnością Grety Thunberg) starają się skłonić nas do refleksji nie tylko nad tym, jak poszczególne sektory gospodarki wpływają na klimat, ale i czy potrzebujemy koniecznie tylu dób, ile nam oferują. I czy jesteśmy gotowi, by za dzisiejszy dobrobyt zapłacić wszystkimi konsekwencjami degradacji środowiska i klimatu, jakie mogą nas spotkać w przyszłości.

[O istotnych związkach między współczesną konsumpcją a problemami środowiska oraz klimatu można przeczytać np. w wywiadzie z prof. Pauliną Kramarz.]

Największe sieci odzieżowe są bowiem obiektem krytyki m.in. za strategię handlową określaną mianem fast fashion.

Zdaniem krytyków główny problem z „szybką modą” polega przede wszystkim na tempie jej konsumpcji – jednak nie ze względu na niską jakość czy fizyczną nietrwałość odzieży (choć i z tym bywa różnie), lecz tempo w jakim zastępowane są przez kolejne, aktualnie modne produkty. [Jedną z krytyczek „szybkiej mody” jest dziennikarka  Elizabeth L. Cline, autorka książki „Overdressed: The Shockingly High Cost of Cheap Fashion”. Z jej analiz wynika, że statystycznie Amerykanie kupują dziś pięciokrotnie więcej ubrań niż w roku 1980, za co obwinia m.in. politykę koncernów odzieżowych, w tym ich marketing].

Czytaj również: Moda na second hand. Po co kupować nowe, skoro można używane…

Wracając do aktywizmu klimatycznego, wątek „niepotrzebnej konsumpcji” pojawił się np. wtedy, gdy działacze i działaczki Extinction Rebellion (XR) oprotestowywali tegoroczny Londyński Tydzień Mody. Wówczas zwracano uwagę na emisyjność dzisiejszej branży modowej, a także na związane z produkcją ubrań zanieczyszczenia mikroplastikiem. Ostrzegano również – za ustaleniami raportu “Pulse of the Fashion Industry 2019” – że do 2030 roku cała branża produkować ma nawet 60 proc. więcej ubrań niż obecnie.

Jako że LTM jest tradycyjnym świętem mody – i tym samym okazją do zaprezentowana nowych kolekcji ubrań – aktywiści zorganizowali symboliczny „pogrzeb Londyńskiego Tygodnia Mody”, domagając się tym samym zakończenia organizacji imprezy. Jednym z punktów tamtego protestu był przystanek pod jednym z londyńskich sklepów wspomnianej sieci H&M, gdzie przedstawiano zarzuty wobec całej branży.

Za swoje wypowiedzi – uderzające w interesy różnych grup producenckich – krytykowana była również nastoletnia aktywistka Greta Thunberg oraz zainicjowany przez nią ruch protestu.

Kilka miesięcy temu młodzieżowe strajki zostały określone “największym zagrożeniem” dla wydobywców ropy – i to nie przez byle kogo, bo przez sekretarza generalnego  Organizacji Krajów Eksportujących Ropę Naftową (OPEC). O „demoralizację młodzieży” oskarżył natomiast Gretę miliarder Bernard Arnault – współwłaściciel luksusowej marki Louis Vuitton.

Zdjęcie: Shutterstock/zhu difeng

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.